Influenssaepidemia kuormittaa terveyspalveluita – hoito onnistuu myös etälääkärin vastaanotolla
Alkukevät on terveyspalveluiden ruuhka-aikaa. Myös LähiTapiolan virtuaalisairaalassa, TerveysHelppi-palvelussa, influenssaepidemia näkyy selkeästi. Erityisesti tällaisena aikana moni arvostaa mahdollisuutta palveluun, joka avaa etäyhteyden terveydenhuollon ammattilaisiin.
LähiTapiolan virtuaalisairaala avasi ovensa virallisesti tammikuussa. Koko vuodelle 2018 on odotettavissa noin 200 000 potilaskontaktia, kun asiakkaat hakeutuvat TerveysHelppi-palvelun kautta sairaanhoitajien sekä lääkäreiden etävastaanotolle.
– Tähän aikaan vuodesta terveyspalveluiden kysyntä on tyypillisesti korkeimmillaan johtuen muun muassa influenssan sesonkiajasta. Tämä näkyy myös digipalveluissa. TerveysHelppi-palvelun suuri kysyntä on meille positiivinen haaste ja sille on selkeästi tarvetta, LähiTapiolan terveysjohtaja Jani Tikkanen kuvailee.
Aikuisten virustautien eli tavallisten flunssien hoidoksi lääkärit neuvovat kipulääkkeitä ja lepoa. TerveysHelpin lääkärit voivat myös kirjoittaa lyhyitä sairauslomia etäkontaktin yhteydessä.
– Toivomme yhteydenottoa, mikäli vointi huononee, on yleistilan laskua, hengenahdistusta tai kotikeinot eivät auta. Myös pienten lasten suhteen kannattaa herkemmin pyytää ammattilaiselta arviota, TerveysHelpin lääkäri Pia Luukkonen kertoo.
Aikuisilla influenssan tyypilliset oireet ovat äkillinen ja raju sairauden alku, korkea kuume, vilunväristykset, päänsärky, lihassärky, huonovointisuus ja kuiva yskä. Nuha ei ole tavallista alkuvaiheessa. Äkillisesti noussut kuume ja kuiva, hakkaava yskä viittaavat influenssaan. Hoidoksi lääkärit suosittelevat lepoa ja tarvittaessa tulehduskipulääkettä.
Suuri osa yhteydenotoista hoidetaan kokonaan etänä
Jopa 70 prosenttia TerveysHelpin lääkärikäyntiä vaativista asiakastapauksista on kyetty hoitamaan kokonaan etänä.
– Monet ovat olleet positiivisesti yllättyneitä mahdollisuudesta hoitaa oma terveysasiansa etänä. Nuorin hoidettu potilas on ollut muutaman kuukauden ikäinen vauva ja vanhin yli 100-vuotias, Tikkanen kertoo.
TerveysHelppi on kuitenkin enemmän kuin etäpalvelu. Sairaanhoitajat ja lääkärit hoitavat asiakkaan terveysasiat nopeasti ja asiakkaalle parhaiten sopivalla tavalla. Useimmissa tapauksissa lääkärit pystyvät kartoittamaan, neuvomaan ja hoitamaan vaivat ja oireet etänä, jolloin asiakas säästyy turhalta käynniltä ja myös arki helpottuu merkittävästi. Yhdessä sopimalla on mahdollista löytää juuri asiakkaalle parhaiten sopiva palvelu. Jos asian hoitamiseen kuitenkin tarvitaan lääkärin vastaanottoaikaa, aika varataan asiakkaan puolesta. Laaja hoitolaitosverkosto mahdollistaa palvelun läheltä asiakasta.
LähiTapiolan viime syyskuussa teettämän tutkimuksen perusteella 65 prosentille suomalaista sopisi useimmiten tai aina etälääkäripalveluiden käyttö.
TerveysHelppi palvelee puhelimitse numerossa 0206 1000, mutta myös mobiilisovelluksen kautta. Mikäli puhelinpalvelussa on ruuhkaa, kannattaa TerveysHelppiin olla yhteydessä sovelluksen chat-palvelussa. Sen kautta voi saada nopeammin vastauksen.
Suomalaiset ovat löytäneet etälääkärin vastaanotolle hyvin jo nyt. LähiTapiolan viime syyskuussa teettämän tutkimuksen perusteella 65 prosentille suomalaista sopisi useimmiten tai aina etälääkäripalveluiden käyttö.
Näin käytät TerveysHelppiä
KUN SAIRASTUT TAI SATTUU TAPATURMA:
LähiTapiolan TerveysHelppi-palvelu on tarkoitettu terveys-, sairauskulu-, tapaturma- tai matkavakuutusasiakkaille. Muissa vakuutus- ja vahinkoasioissa palvelemme LähiTapiolan toimistoilla, verkossa sekä puhelimessa. Tutustu TerveysHelppiin tarkemmin täällä.
Artikkeli on Lähitapiola Pohjoisen tuottamaa kaupallista sisältöä.