Lapsi kovassa kuumeessa – mistä apu, milloin lääkäriin?

Heli Änäkäinen säikähti pahan kerran, kun päiväkodista soitettiin kesken työpäivän, että tyttären vointi oli huono. Kaksivuotias Inna oli ollut terve aamulla päiväkotiin viedessä, mutta iltapäivän aikana hänelle oli noussut korkea kuume.

shutterstock_98050958

Äiti haki ainokaisensa kotiin. “Inna oli ihan vetämättömässä kunnossa ja nukahti sohvalle heti, kun sain riisuttua hänet. Kuumetta oli liki 40 astetta”, Heli kertoo. Innalla ei ollut kuumeen lisäksi muita oireita, mikä tuntui hyvin oudolta. Heli pohti, mitä tehdä ja varasi lääkäriajan seuraavalle päivälle.

Sitten mieleen juolahti LähiTapiola, jonka kanssa Heli oli solminut lapsivakuutuksen. Vakuutusyhtiön virkailija oli maininnut uudesta palvelusta, johon voi soittaa, jos kaipaa terveys- sekä vakuutus- ja korvausneuvontaa sekä antanut palvelua koskevan esitteen. Helille oli jäänyt keskustelusta mieleen, että omaa rahaa ei tässä tarvita vaan vakuutusyhtiö hoitaa maksu- ja korvausliikenteen. Palvelun nimenkin hän muisti: TerveysHelppi. Sitä kaivattiin juuri nyt: helppiä pelottavassa tilanteessa.

Terveydenhuolto_kuva

Heli etsi TerveysHelpin puhelinnumeron netistä ja soitti. Dextran päivystäjä kuunteli Helin kuvausta ja suositteli lääkäriaikaa samalle päivälle. Hän myös varasi ajan Helin puolesta. Koska Inna oli sairastanut usein aiemmin, lapsivakuutukseen liittyvä omavastuu oli jo maksettu. TerveysHelppi antoi lääkärikeskukselle suoralaskutusluvan, ja lasku lähetettiin suoraan LähiTapiolaan.

”Päivystäjä kertoi, mitä asioita lapsessa kannatti seurata. Innan ei tarvinnut olla täysin kuumeeton, vaan oli hyvä, jos kuume laskisi yhdenkin asteen. Sain hyviä ohjeita ja vinkkejä, miten voin antaa särkylääkettä. Minua muistutettiin myös perusasioista. Innalle oli annettava riittävästi juotavaa, ihan sama, mitä”, Heli kertoo.

TerveysHelpistä tehtiin paljon tarkentavia kysymyksiä ja annettiin käytännön neuvoja. Tuli heti rauhallinen olo.

Puhelun jälkeen olo oli paljon rauhallisempi. Ja puoli tuntia myöhemmin Heli istui jo Innan kanssa lääkärin vastaanotolla.

Seuraavana päivänä tytön kuume ei laskenut vieläkään, vaan nousi jopa korkeammaksi, 40,5 asteeseen. Heli soitti uudestaan TerveysHelppiin.

”Päivystys oli iltayhteentoista asti, ja minä soitin kymmenen jälkeen. Tavallisesti ei tee mieli vaivata ketään siihen aikaan, joten oli helpotus huomata, että palvelu toimi vielä niin myöhään. Olin huomannut peitteitä Innan kurkussa, ja sain varmistuksen, että kannattaa varata uusi lääkäriaika. Ei tarvinnut miettiä, mennäkö vai ei, kun sain heti ammattilaisen näkökulman”, Heli sanoo.

Puhelun jälkeen oli helpompi tehdä päätös mennä lääkäriin.

Lääkäri totesi seuraavana aamuna, että Innalla oli tyypilliset angiinan oireet ja otti nieluviljelyn ja verikokeen. Diagnoosi oli nielutulehdus; muutaman päivän jälkeen tytölle puhkesi yskä ja nuha. Jälkimmäiseen auttoi nenäsumute. Sunnuntaina Innan kuume oli tipotiessään. Äidin huoli haihtui. Kaksivuotias tytöntyllerö oli jälleen pirteä oma itsensä.

TerveysHelpissä päivystävä sairaanhoitaja Jaana Uotila-Sjöberg kertoo, että puheluita tulee paljon pienten lasten vanhemmilta. “He pohtivat, pitäisikö odottaa vai mennä heti lääkäriin. Aikuisten puhelut puolestaan liittyvät usein vapaa-ajan tapaturmiin: esimerkiksi joku on leikannut leipää ja saanut haavan sormeen. Se vaatii nopeaa toimintaa. Toinen taas on käynyt lääkärissä polvivamman vuoksi pari viikkoa sitten, mutta polvea särkee yhä. Hän pohtii, pitäisikö lääkärillä käydä uudestaan”, Uotila-Sjöberg kertoo tyypillisistä puheluista.

Folio Images +46 8 720 56 00 info@folio.se

TerveysHelpin tärkein tehtävä on terveysneuvonta ja hoidon tarpeen arviointi osana vakuutusta ja korvausprosessia. “Meillä on siihen riittävä asiantuntemus, sillä olemme kaikki terveysalan ammattilaisia. Selvitämme, onko otettava yhteyttä päivystykseen vai voiko lääkäriajan varata esimerkiksi seuraavalle päivälle. Tarkistamme asiakkaan vakuutusturvan ja omavastuun. Jos jälkimmäinen on käytetty, voimme tietyissä tilanteissa antaa luvan suoralaskutukseen. Toimitamme siitä tiedon asiakkaalle tekstiviestillä.”

Jos asiakas haluaa tietoa korvauksesta, TerveysHelpin päivystäjä ohjaa hänet oikeaan paikkaan, sillä korvauspäätöksiä TerveysHelpissä ei tehdä. “Usein soittaja, esimerkiksi huolestunut pikkulapsen vanhempi, hakee tukea omille ajatuksilleen. Me kuuntelemme herkällä korvalla ja rauhoitamme. Puhelun päätyttyä asiakas tietää, että asia on hoidossa. Hän on saanut hoidettua kaiken yhdellä puhelulla. Se helpottaa.”

Kun sairastut, toimi näin

  • Soita 0206 1000.

  • Puhelimeen vastaa Lääkärikeskus Dextran ammattilainen.

  • Kerro, mikä sinua vaivaa. Saat saman tien ohjeet kuinka toimit ja millaiselle lääkärille sinun kannattaisi mennä. Aika varataan puolestasi.

  • Saat korvausasiasi heti vireille.

TerveysHelppi pähkinänkuoressa

  • TerveysHelppi palvelee numerossa 0206 1000 joka päivä klo 7–23. Nauhoitamme puhelun tietojen todentamista varten.
  • Palvelu on maksuton (norm. pvm) ja kuuluu vapaaehtoisiin henkilövakuutuksiin.
  • Hoitolaitosverkosto on laaja, jotta sinä saat palvelun läheltäsi.
  • Kuntoudut nopeammin, kun sinua hoidetaan alusta asti oikein.
  • Muissa vakuutus- ja vahinkoasioissa palvelemme sinua LähiTapiolan toimistoilla, verkossa sekä puhelimitse.

Voit varata lapsivakuutukset jo odotusaikana.

 

LähiTapiola Pohjoinen on 100 % asiakkaidensa omistama, kokonaisvaltaista elämänturvaa tarjoava vahinkovakuutusyhtiö. Henkilö-, maatila- ja yritysasiakkaamme saavat vahinko- ja henkivakuuttamisen sekä sijoittamisen ja säästämisen palvelut henkilökohtaisesti ja paikallisesti. Kumppaneidemme kautta tarjoamme myös työeläke- ja pankkipalvelut. Olemme yksi LähiTapiola-ryhmän 20 itsenäisestä alueyhtiöstä.

Lahitapiola_POHJOINEN_RGB_sininen

 

 

Artikkeli on Lähitapiola Pohjoisen tuottamaa kaupallista sisältöä.