Pörhö antaa vaihtoautolle arvoa

Pesun kautta liikkeen perälle ja hintalappu tuulilasiin. Tällaiseksi on helppo kuvitella vaihtoauton kohtalo ennen uuden omistajan löytymistä. Pörhö Oulun Vaihtoautokeskuksessa prosessiin uhrataan kuitenkin huomattavasti enemmän aikaa ja vaivaa. Laadukkaan vaihtoautokannan mahdollistaa monivaiheinen ja tarkka prosessi.

– Joka ainoa meille tuleva auto käydään läpi sovitun prosessin mukaisesti, vaihtoautokeskuksen johtaja Timo Lakkala kertoo.

– Tavoite meille saapuneen vaihtoauton saattamiseksi uudelleen myyntiin on viisi vuorokautta.

Prosessi lähtee liikkeelle automyyjän täyttämästä ajoneuvokortista, josta selviää ajoneuvon merkki, malli, varustetaso, sekä käyttöönoton ja katsastuksen ajankohdat. Asiakkaan ja myyjän neuvotellessa autokaupasta, ottaa kortin ja arvioitavan ajoneuvon tarkastettavaksi 21 vuotta Pörhöllä työskennellyt tekninen arviomies autoteknikko Ari Savilaakso.

Ari Savilaakso

 

– Vien auton koeajolle, jossa kiinnitän huomiota erityisesti vaihteiston ja moottorin toimintaan sekä alustan käyttäytymiseen. Myös nelivedon testaaminen hiekkatiellä on tärkeää.

Vaihtoauton tarkastuksessa ei kiinnitetä huomiota vain tekniikan toimivuuteen

– Kierrän läpi peltipinnat, kurkkaan konepellin alle ja tarkistan lasien ja rengaspintojen kunnon, Savilaakso luettelee.

– Tarkastan myös huoltohistorian ja mahdollisen huollon tarpeen. Uudemmissa autoissa seuraava huolto näkyy usein ajotietokoneelta.

Tarkistuksen jälkeen vaihtoautolle muodostuu reaalihinta, jonka perusteella automyyjä ja kuluttaja neuvottelevat välirahan.

– Autokauppa on aina neuvottelutilanne, myyntijohtaja Timo Lakkala muistuttaa.

Kun kaupat syntyvät, otetaan asiakkaan vaihtoauto vastaan vaihtoautokeskukseen. Jos asiakkaalle myyty auto on käytetty tai varastossa oleva uusi auto, saadaan asiakkaan
vaihtoauto vaihtoautokeskukseen lähes välittömästi.

– Uusien tehdastilattavien autojen kohdalla täytyy huomioida toimitusaika, joka saattaa vaihdella paljonkin. Tällöin täytyy asiakkaan vaihtoauto arvioida toimitushetken hintaan.

Arvioinnissa huomioidaan asiakkaan ajamat kilometrit toimitusaikana ja mahdolliset toimitusajan huoltotarpeet. Kun asiakkaan vaihtoauto luovutushetkellä saapuu vaihtoautokeskukseen, tekninen arviomies tarkastaa sen uudelleen varmistaakseen, että kunto vastaa alkuperäistä arviointia. Tehdastilattavien autojen kohdalla huomioidaan, että ajokilometrit ja huollot ovat sovitun mukaiset.

– Tämän jälkeen auto siirtyy prosessiin, jossa tehdään ajoneuvokortin pohjalta korjausmääräykset ja kuntotarkastus, Savilaakso kertoo.

Auto tarkastetaan Pörhön korjaamolla. Mikäli siellä ilmenee arvioidun ohella muita korjaustarpeita, ne korjataan.

– Auton kuntoon vaikuttaa todella paljon, onko sille tehty määräaikaishuollot asianmukaisesti.

Tarkkuustyötä

Audi-vaihtoautoja varten Pörhöllä on ollut touko-kesäkuun vaihteesta saakka käytössä normaaliakin tarkempi Audi Approved :plus –konsepti. 110 kohtaa sisältävä tarkistuslista kattaa tekniikan lisäksi myös auton varusteet.

– Lista on niin tarkka, että sen jäljiltä jopa auton kello on asetettu oikeaan aikaan, automyyjä Marko Karppinen naurahtaa.

– Tarkistuksen jälkeen voi olla varma, että auto on täysin kunnossa. Tarkastus antaa takuun 12 kuukaudeksi tai 20 000 kilometrille.

Audi Approved :plus -tarkastuksen kriteerejä ovat esimerkiksi aukoton merkkihuoltohistoria sekä maksimissaan 120 000 ajokilometriä. Seuraavaan huoltoon saa olla matkaa 7500 kilometriä ja katsastukseen aikaa kuusi kuukautta. Kriteerit täyttävä Audi ohjautuu tarkastukseen automaattisesti, Karppinen lisää.

– Näihin Audeihin on mahdollisuus saada myös huolenpitosopimus. Tällä kuluttajille vielä hieman tuntemattomalla palvelulla halutaan tarjota helppoutta ja varmuutta.

Kiinteä kuukausihinta kattaa sopimuskauden huollot ja mahdolliset korjaustarpeet – myös kulumisesta aiheutuneet. Näin vältytään yllättäviltä kulueriltä sopimuskaudella.

Marko Karppinen

Loppusilauksen vuoro

Yleisilmeen tulee olla siisti, joten tarvittaessa autoihin vaihdetaan laseja ja pintoja maalataan uudestaan. Autojen edustavuuden takaamiseksi Pörhöllä on käytössä omat fiksaamopalvelunsa.

– Vaihtoautoprosessissa tämä on yleensä se viimeinen vaihe, fiksaamopalveluista vastaava Matti Haataja kertoo.

Huolellisen pesun lisäksi auto imuroidaan ja vahataan.

– Kun auto ensimmäistä kertaa pestään kunnolla, on toki mahdollista, että siitä vielä paljastuu naarmuja tai kiveniskemiä ja teemme sitten niiden kunnostamiseksi vielä yhteistyötä Arin kanssa.

– Fiksauksella varmistetaan, että auto miellyttää silmää ja uusi omistaja voi lähteä meiltä hymyssä suin, Haataja kertoo.

Myyntiä varten fiksattu vaihtoauto kuvataan ja se siirtyy vaihtoautohalliin. Kuvat ja ajoneuvon tiedot ladataan nettiportaaleihin ja tietenkin Pörhön Autoliikkeen omalle sivustolle.

– Audi Approved :plus –autoista otetaan kuvia tavallistakin enemmän ja erityisesti maahantuojan ohjeistamista kuvakulmista, Marko Karppinen mainitsee.

– Kuvat menevät myös esille laajemmin, sillä Pörhön omien kanavien ohella ne lisätään maahantuojan vaihtoautomyyntiin.

images

Olemme 60-vuotias autoliike ja yksi Suomen vanhimmista alan toimijoista. Yhtiötämme luotsaa toimitusjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö.

Ketjumme liikkeet sijaitsevat yhdeksällä paikkakunnalla Lapissa, Kainuussa, Koillismaalla, Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla sekä Ylä-Savossa. Vuoden aikana noin 10 000 autoa löytää omistajansa meidän kauttamme. Pörhön Oulun vaihtoautokeskus myy vuosittain lähes 2000 vaihtoautoa.

Pörhön Oulun vaihtoautokeskus palvelee Limingantullissa, osoitteessa Tyrnäväntie 8.
Vaihtoautomyyjän tavoitat puhelinnumerosta 020 762 4080.

Artikkeli on Pörhön autoliikkeen tuottamaa kaupallista sisältöä.