Moottorivene tuo meren lähelle

Raatin venesatama ja Pikisaareen torinrannasta johtava silta jäävät taakse, kun moottoriveneemme lipuu hiljalleen matalikon halki kulkevalla väylällä. Oulun Konekaupan Venekuumeen Buster Magnum M5 on saatu vesille ja sitä on jo jäiden sulamista odotellessa päätetty juhlistaa mitä parhaimmalla tavalla, eli ajamalla eväskahvien ja makkarapakettien kera kohti Kattilankallan nuotiopaikkoja.


Vain muutama viikko sitten vappua juhliessa väylät olivat tulvillaan jäälauttoja, mutta nyt niistä ei ole mitään tietoa. Tuntuu kuin olisi siirrytty suoraan keskikesään ja edelliset päivät on hikoiltu miltei hellerajalla. Se jos mikä, saa myös veneilykuumeen kohoamaan. Siis matkaan!

Myymäläpäällikkö Joona Pesälä naputtaa navigointiin käytettävän karttaplotterin ruutua. Se näyttää GPS:n perusteella veneen sijainnin väylällä erittäin tarkasti. Plotterin näyttö kertoo myös merimerkkien sijainnin, syvyys- ja väylätiedot sekä haluttaessa ruudulle mahtuu myös kaikuluotaimen tiedot kaloineen ja kareineen.

”Plotteri on todella hyvä apuväline ja niiden yleistyminen on osaltaan madaltanut veneilyn kynnystä. Niihin ei pidä kuitenkaan tukeutua yksinomaan, vaan mukana tulee aina olla myös perinteinen paperinen merikartta”, Joona huomauttaa.

Raatista suuntaamme paperitehtaan ohi ja Buster lipuu sen sataman ja Öljysaaren välistä Rommakonväylää. Aurinko paistaa, ja kun pääsemme Oulun sataman rajojen ulkopuolelle, merkin jälkeen myös 9 km/h nopeusrajoitus jää taakse.

Joona tarkastaa aina ennen merelle lähtöä Forecan Veneilysään, jossa kerrotaan muun muassa tuulihavainnot ja ennuste aallonkorkeudesta. Sen perusteella edellisviikolla tehty retkisuunnitelma sai muuttua, emmekä lähde suotta haastamaan aallokkoa Oulun edustan uloimmille saarille. Suuntaammekin eväsretkelle Kiviniemen sataman suojiin.

Nyt tuuli on yltynyt Vihreäsaaren mittaustuloksen perusteella 12 metriin sekunnissa ja monella veneellä olisi syytä jäädä laituriin. Magnum M5 on kuitenkin vene, joka on suunniteltu palvelemaan vauhdikasta käskyttäjäänsä myös huonoissa olosuhteissa. Siitä kertoo jousitetut offshore-istuimet. Yamaha murisee, kun Joona suuntaa veneen kohtisuoraan päin vaahtopäitä.

”Hankalissakin olosuhteissa ajaminen on helpointa, kun ajaa suoraan aaltoja kohti tai myötätuuleen. Vaikeinta on ajaa viistoon. Koska sää voi heiketä päivän mittaan, jokaisen veneilijän kannattaa opetella ajaminen myös kovassa aallokossa”, hän huikkaa.

Vaahtopäät taittuvat Busterin kölin alle tasaisen paukutuksen säestämänä, kun ensin Hietasaaren metsikkö, sitten Nallikari ja lopulta Meri-Toppilan nurmikumpu jäävät taka-alalle. Lähestyessämme Kraaselia seuraamme hetken Pateniemen edustalle aivan rantaan rakennettavan asuinalueen maansiirtotöitä, aallonmurtajiksi paikalleen jo vuosikymmenet sitten jätettyjä ruosteisia proomuja.

Kraaselin kapean salmen kautta nimittäin kulkee oivallinen oikoreitti kohti Kiviniemen satamaa. Reitti on hyvä tuulisella kelillä, sillä Kraaselin suojaava vaikutus rauhoittaa aallokkoa pitkälle ja Busterinkin vauhti kiihtyy hetkeksi matalan murinan saattelemana ennen hidastamista salmen lähestyessä.

Vesi on juuri nyt selvästi tavanomaista matalammalla, mikä näkyy aivan pinnan tuntumassa odottavina matalikoina ja pieninä hiekkasärkkinä. Kesällä Kraaselin edusta on monelle veneilijälle perheineen tuttu uimapaikka. Vene ankkuriin ja uimaan! Matalikot ja särkät tarjoavat sellaiset auringonotto- ja pulikointipaikat, joista rannalla voi vain haaveilla. Monelle ne voivat olla jopa tärkeimpiä syitä veneen hankintaan.

Oulun edustalle Joona suosittelee ostamaan vähintään viisimetristä ja rakenteensa puolesta merelle soveltuvaa venettä. Oulujoella ja pienemmissä vesistöissä pärjää pienemmälläkin veneellä. Rantautuminen onnistuu isollakin veneellä, joten esimerkiksi hiekkasärkkäretkiä odotellessa venettä ei kannata valita alakanttiin.

Särkistä ehdottomasti tunnetuin on hiekkasärkkäsaari Santapankki, joka sijaitsee noin 18 kilometrin päässä mantereelta. Noin 1,5 kilometriä pitkä hiekkasärkkä kutsuu viettämään perheen parasta kesäpäivää hienolla säällä. Hyvällä merisäällä sinne ajaa Oulun edustalta alle tunnissa.

Joona laskee, että viisimetrisen pulpettiveneen saa käytettynä noin 10 000 euroon ja uusista veneistäkin on tuossa kokoluokassa 40-50 hevosvoiman moottorilla pakettitarjouksia 15 000 euron tuntumaan. Sitä pienempi vene jää hänen mukaansa merellä pieneksi, mutta viisimetrinen on vielä helppo siirtää trailerilla ja koko perhe mahtuu mukaan. Retkikäytön lisäksi vetouistelijat ovat suuri moottoriveneiden käyttäjäryhmä.

”Vene on aivan selvästi koko perheen hankinta ja koko perheen juttu. Sillä pääsee retkelle, makkaran- ja lätynpaistoon, uimaan hiekkasärkille ja jos tehoa riittää, myös vesihiihto ja wakeboarding onnistuvat. Moottoriveneellä on todella paljon erilaista käyttöä.”

Merenrantakaupungiksi Oulussa meri ei tahdo näkyä millään kaupunkiin ja oululaisille meri onkin tutuin pääasiassa torin rannasta ja Nallikarista katsottuna. Siihen moottorivene tuo oivan ratkaisun, sillä se tuo meren ja yllättävän monipuolisen saariston sen omistajan ulottuville. Vaikka Nallikarin rannasta siltä näyttääkin, aava meri ei ala heti rannikolta, vaan pienet saaret seuraavat retkiveneilijän rinnalla pitkään. Joona tietää, että monilla veneenomistajilla on tuttujen ja suosittujen retkikohteiden ohella oma tuttu paikkansa, jonka hiekkarannalle suunnataan joko kesä.

Kraaselin ja Rapakarin välinen Sudenväylä jää taakse. Matalan veden aika on houkutellut mönkijän kuljettajan kokeilemaan sen etenemiskykyä pinnalle jääneiden luotojen välisellä seikkailulla. Hetkessä saavumme Kiviniemen satamaan, jonne Joona meidät pian taittaakin aaltojen myötäisesti.

”Oikeastaan veneellä ei tarvitse tämän edemmäs päästäkään. Oulun venesatamista on aivan mukava lenkki pistäytyä Kiviniemessä jäätelöillä ja kahvilla. Täällä voi myös tankata veneen.”

Minne pulpettiveneellä sitten kannattaa Oulussa ja naapurikunnissa suunnata? Lukuisien saarten ohella suosittuja paikkoja ovat Oulun tori sekä sen ruokakojut ja kauppahalli, Kiviniemen satama, Santapankit sekä Kropsun saari, jonka nuotiopaikat ja ulko-wc ovat Metsähallituksen ylläpitämiä. Näitä ulompana sijaitsee kalastajien tukikohta Kattilankalla, jonne polttopuut pitää viedä itse.

”Kattilankallan retkellä pääsee kunnolla veneilyn makuun, mutta matka ei sinnekään kestä kovin kauaa. Hyvällä tuurilla makkaraa paistellessa voi seurata suurten rahtilaivojen liikennettä aivan Kattilankallan edestä kulkevalla väylällä.”

Myös Hailuoto on suosittu kohde. Marjaniemi sen uloimmassa kärjessä on veneilijöille yllättävän pitkän matkan takana, joten retkelle kannattaa varata koko päivä. Sen sijaan Huikun lauttarannan kahvila-grilli on merkittävästi lähempänä.

”Toisaalta Hailuodon jälkeen Raahekaan ei ole kaukana. Jos veneessä on nukkumapaikkoja, moni suuntaa esimerkiksi hienoon Iin Röyttään viikonloppureissulle. Veneessä on mukava nukkua.”

Mutta tänään tuulee edelleen puuskissa ja Kiviniemen satama-altaan ulkopuolella suuntaamme takaisin kohti Kraaselia ja edelleen rannan lähintä väylää. Myötätuuleen eteneminen on tasaista, ja olemme yllättävän nopeasti Toppilansalmen edustalla. Puuskissa myrskyrajaa hipova tuuli on veneilijöille harmitus, mutta kiteboardingin harrastajat se on kutsunut vesille. Purje tempaisee lautailijat useamman metrin korkeuteen, mutta me suuntaamme möljän suojiin.

Joona kytkee plotterin karttanäkymän rinnalle kaikuluotaimen, sillä Toppilansalmesta pääsee vähän isollakin moottoriveneellä, mutta vain varoen. Juuri Magnum-Busteria suuremmalla veneellä tekee tukalaa, sillä sekin vaatii noin metrin vettä alleen. Nyt kaikuluotain kertoo sitä olevan vain 1,2 metriä, kun olemme ohittaneet kesäteatterin ja edenneet Hartaanselän puolelle. Metri, 90 senttiä, terävä ohjausliike, jälleen reilu metri. Ohitamme Kuusisaaren ja Hietasaaren veneilykeskuksen, kun yhtäkkiä Yamahan kierrokset laskevat.

”Saukko!”, Joona huikkaa ja osoittaa kohti rantapenkerettä.

Utelias silmäpari on todennäköisesti seurannut meitä jo hetken, mutta silmänräpäyksessä näkyy vain vilaus kiiltävästä selästä ja rantojen peto on tiessään.

Kaarramme Pikisaaren ohi ja pian Buster on omalla laituripaikallaan. Joona tietää, että Raattiin venepaikkaa joutuu jonottamaankin, mutta venesatamia on rannan tuntumassa käytännössä jokaisella asuinalueella, joten paikka löytyy varmasti. Oulussa satamapaikat ovat vieläpä varsin edullisia moneen Etelä-Suomen kaupunkiin verrattuna.

Veneilijälle kaupunki näyttää merelliseltä ja tavallistakin kauniimmalta. Tämän retken perusteella siihen riittää lyhytkin pistäytyminen merellä.

”Tuuli muutti suunnitelmia, mutta niin se aina on, että suunnitelmat pitää sopeuttaa säähän. Reissu oli silti hyvä.”

”Veneretket ovat oikeastaan hyviä joka ikisellä kerralla.”

Vastuullinen venekauppa luovii asiakkaan turvallisille vesille

  • Aloittelevan veneilijän ei tarvitse heti lähteä merelle vaan veneilyyn voi tutustua aluksi vaikka Oulujoella, jossa on hyvin merkityt väylät ja mukavia retkipaikkoja

  • On tärkeää, että veneilyn alkuun pääsee turvallisesti. Venekuumeen myyjät antavat aina käyttöopastuksen veneen luovutuksen yhteydessä.

  • Joskus uusi vene viedään myös veteen yhdessä asiakkaan kanssa ja uuteen veneeseen tutustutaan yhdessä. Venekuume on järjestänyt myös päivän kestäviä Venekuumeen venekouluja merellä, jossa ammattilaiset opastavat turvalliseen veneilyyn.

  • Venekuumeessa myynnissä oleva venemallisto on erittäin laaja, joten valittu vene vastaa hyvin sen käyttötarvetta.

  • Myyjät ovat asiakkaan apuna valitsemassa oikea vene vesistön ja käyttötarpeen mukaan. Näin varmistetaan, että vene on turvallinen ja siitä on iloa pitkään.

Tervetuloa koeajolle Kellon Kiviniemen satamaan la 26.5. klo 10-15!

Palvelemme sinua Tapsitiellä, tervetuloa!

Avoinna ma-pe klo 9-18, la klo 9-15

Kyröläinen Mikko 044 7997 436
Palukka Jouni 044 7997 426
Riuttamäki Ari-Pekka 044 7997 651
Huhta Vesa 044 7997 608
Bragge Hanna 044 7997 411

Varaosat/Varusteet
Vuorenpää Mikko 044 7997 438
Sortti Harri 044 7997 653
Kuusisto Ville 044 7997 654

Myymäläpäällikkö
Pesälä Joona 044 7997 470

[/av_promobox]

Artikkeli on Konekaupan tuottamaa kaupallista sisältöä.