Nykyaikainen moottorikelkka tarjoaa luonnossa liikkumista ja kuntourheilua

Pakkaspäivät ja ensilumen sataminen tietävät takuuvarmasti, että monessa kotitaloudessa podetaan kelkkakuumeen ensimerkkejä. Eikä ihme – moottorikelkkailu yhdistää moottoriurheilun ja luonnossa liikkumisen monipuolisella tavalla. Alan kehitysharppausten ansiosta moottorikelkkailu on tänä päivänä koko perheen harrastus, sillä sama kelkka taipuu lisävarusteiden ansiosta urheilullisista hikilenkeistä rauhallisiin perhesafareihin.

”Yhä useammin taloudessa on kelkkoja nykyisin kaksin kappalein, kun myös puoliso on innostunut ajamisesta, Oulun Konekauppa Oy:n, eli Kelkkakuumeen myymäläpäällikkö Joona Pesälä sanoo Ruskossa sijaitsevassa liikkeessä.

Nykykelkkojen monikäyttöisyyttä korostaa mahdollisuus niiden lisävarusteluun, jolloin moottorikelkka saadaan räätälöityä juuri omaan käyttöön sopivaksi. Pesälä napsauttaa pikakiinnikettä ja tilava lisälaukku irtoaa pitkätelaisen freeride-kelkan telatunnelin päältä.

”Esimerkiksi matkustajan istuimen saa monessa mallissa pikakiinnityksellä kiinni. Tällöin sporttikelkasta tulee matkustajalle mukava touringkelkka käden käänteessä.”

Moottorikelkkojen jako lyhyttelaisiin sporttimalleihin ja kankeisiin työkelkkoihin on kaukana menneisyydessä. Kymmenkunta talvea sitten käytännössä jokainen kelkkavalmistaja muutti malliensa ajoasentoa aiempaa pystymmäksi ja myös urheilukelkkojen telamattoihin tuli lisää mittaa.

Suurin osa myydyistä kelkoista on nyt niin sanottua puolipitkää mallia. Ne taipuvat niin urheilulliseen reittiajoon kuin makkaranpaistolenkille jälkikasvunkin kanssa eivätkä uppoa helposti syväänkään lumeen.

Nykyaikainen ajoergonomia palvelee Pesälän mukaan kumpaakin käyttötarkoitusta. Hikilenkki tai rauhallinen retkiajelu – kuljettaja päättää tahdin.

”Pysty ajoasento tekee kelkan käsittelemisestä tarkkaa ja mukavaa. Se mahdollistaa urheilullisen ajamisen oikeasti lihaskuntoa vaativalla tavalla, mutta samanlainen ajoasento tekee ajamisesta myös helppoa rauhallisemmissa vauhdeissa.”

Kelkkakuumeen sisätiloista löytyvä käytettyjen ja uusien Lynx ja Ski Doo -moottorikelkkojen valikoima näyttää heti ensisilmäyksellä alan kehityksen: Hyötykelkkoja, reittikelkkoja, puolipitkiä crossovereita ja vielä niitä reilusti pitkätelaisempia, erityisesti syvässä umpilumessa seikkailemiseen tarkoitettuja freeride-kelkkoja. Niiden markkinaosuus on kasvanut edellisvuosina hurjasti, kertoo Oulun Konekaupan kelkkamyyjä Mikko Kyröläinen. Hän sanoo, että moni on siirtynyt kelkkailemaan reiteiltä täysin umpilumelle ja vuoristoihin.

”Umpilumessa ajaminen on sytyttänyt monelle kokeneelle kelkkailijalle aivan uudenlaisen kipinän ajamiseen, sillä koskemattomassa maastossa ajaminen on täysin omanlaisensa elämys. Suosittuja freeride-alueita löytyy esimerkiksi Ruotsin Lapista ja Kilpisjärveltä”, Kyröläinen sanoo.

Lähireitit kuljettavat lumisiin maisemiin

Kelkkojen lisäksi myös harrastamisen edellytykset ovat kehittyneet huimasti. Esimerkiksi Oulun kaupungin ylläpitämät reitit ovat läpi talven kiitettävän hyvässä kunnossa ja reittiverkosto yltää pitkälle Pohjois-Suomeen. Pesälä sanoo, että monelle moottorikelkka on sujuva tapa liikkua lähiseudun luonnossa. Nelitahtikelkan kuljettaja etenee maastossa hyvinkin hiljaisesti.

”Kaupunkialueella ei tahdo uskoakaan miten luminen ja lumenvalkoinen luonto odottaakaan, kun ajaa reitillä puolen tunnin ajan. Siellä odottaa sellaisia luontoelämyksiä ja maisemia, jotka jäisivät muuten kokematta”, Pesälä kertoo.

Oulun Tullin kulmalta lähtevä reitti kohti Muhosta ja edelleen Ylikiiminkiin tai Rokualle päin johdattaa usean matkavaihtoehdon suuntaan. Oulun seudulta moni käy kelkkailemassa myös Syötteen reiteillä.

”Jos Oulussa on huono lumitalvi, lyhyen ajomatkan päässä tilanne muuttuu huomattavasti”, Pesälä vinkkaa.

Ylikiimingin Seo on suosittu lähtöpaikka seudun lumivarmimmille reiteille.

Ei mitään kivirekiä

Urheilukelkkojen lisäksi myös järeiden rekikuormien vetämiseen pystyvät työkelkat ovat edelleen kysyttyjä. Mikko Kyröläinen sanoo, että niissä kehitys tuntuu erityisesti aiempaa mukavampana jousituksena ja sujuvana käsiteltävyytenä. Leveä telamatto ja jämerä voimalinja ovat edelleen kysyttyjä metsätöissä. Monikäyttöisyys lisää kelkkaan sijoitettujen rahojen kannattavuutta.

”Esimerkiksi Lynxin Commander-työkelkka palvelee varmasti rankametsässä, mutta sillä voi yhtä hyvin lähteä päivän kelkkavaellukselle. Moni metsätöihin kelkan ostanut on löytänyt itsestään reittikelkkailijan omaksikin yllätykseksi.”

Kelkkakuumeessa odotetuimmat mallit ovat Pesälän ja Kyröläisen mukaan juuri kotimaisia Lynxejä. Rovaniemellä panostettiin kymmenen vuotta sitten moderniin kelkkatehtaaseen. Miehet arvioivat, että kotimainen suunnittelu näkyy lopputuloksessa.

”Lynxit on tehty suomalaisiin olosuhteisiin ja kovaan käyttöön. Tämä näkyy vahvoina rakenteina ja iskunvaimennuksena, joka on valmis monipuoliseen ajoon suoraan tehtaalta”, Pesälä kertoo.

Lynxin 50-juhlavuosi on näkyvästi esillä myös Kelkkakuumeessa. Pesälä ja Kyröläinen vinkkaavat, että juhlavuoden kunniaksi myönnettävä 50 kuukauden tehdastakuu on aivan ennennäkemätön etu kelkkakansalle.

”Takuu on markkinoiden pisin ja vielä ilman kilometritakuuta. Se kertoo suoraan Lynxien laadusta”, Kyröläinen sanoo.

Palvelemme sinua Tapsitiellä, tervetuloa!

Avoinna ma-pe klo 9-18, la klo 9-15

Kyröläinen Mikko 044 7997 436
Hintsala Lasse 044 7997 428
Palukka Jouni 044 7997 426
Riuttamäki Ari-Pekka 044 7997 651
Huhta Vesa 044 7997 608
Alatalo Vesa 044 7997 610

Varaosat/Varusteet
Vuorenpää Mikko 044 7997 438
Sortti Harri 044 7997 653
Bragge Hanna 044 7997 411
Riekki Miska 044 7997 654

Myymäläpäällikkö
Pesälä Joona 044 7997 470