QuietOnin korvatulppia myydään taivaalle ja teollisuuteen

Tänä vuonna maailman parhaaksi lentoyhtiöksi valitun Singapore Airlinesin matkustajilleen myymien tuotteiden ykköspaikkaa pitää kempeleläisen QuietOnin elektroniset korvatulpat. Yli 120 maahan jo reilulla 4 miljoonalla myydyt tuotteet suunnitellaan Hakamaan teollisuusalueella samassa kiinteistössä, josta Polar kohosi siivilleen.

Rauhallinen hiljaisuus koitti QuietOnin perustajalle ja vastamelukorvanappien keksijälle Janne Kyllöselle kreivin aikaan. Keksintötiimien vetäjänä Nokialla työskennellyt Kyllönen odotti seurueensa kanssa lentoa kotiin Kiinassa, kun Janne testasi kollegansa kanssa lentokentän hälinässä uusia hiljaisuuden tarjonneita vastamelukuulokkeita.

”Vastamelukuulokkeiden luoma kupla kaiken melun keskellä oli niin tervetullut kovan työviikon jälkeen, että jäin pitkäksi aikaa vain seisomaan paikalleni ja nauttimaan siitä tunteesta.”

Vastamelukuulokkeet torjuvat aktiivisesti ulkopuolisia ääniä ja etenkin matalia taajuuksia siten, että ne seuraavat ulkopuolista hälyä mikrofonilla ja tuottavat sitä kumoavia ääniaaltoja käyttäjän korviin.

Teknologia on yleistynyt kuppimallisissa kuulokkeissa, mutta ne Kyllönen koki turhan hankaliksi ja kookkaiksi. Signaalikäsittelyä lukenut fyysikko pohti, että vastamelutekniikka ei sinänsä ole kovin monimutkainen asia ja sen voisi osata tehdä itsekin. Mutta miten pieneen tilaan tarvittavan teknologian saisi tiivistettyä?

Ydinryhmä löytyi entisen Nokian riveistä

Kun Kyllösen työpaikka hävisi matkapuhelinkehityksen mukana, hänen kehittelemistään ”aihioista” kuulokeidea tuntui lupaavimmalta. Yrityksen perustajatiimi ja ydinjoukko on niinikään entisiä nokialaisia. Yrityksen toimitusjohtaja Pekka Sarlund johti aiemmin Nokian langattomien modeemien yksikköä ja korvatulppien teknologiasta vastaa Nokian audioguru Matti Nisula.

Yritys perustettiin 2015 ja toimitilat löytyivät Hakamaan teollisuusalueelta samasta kiinteistöstä, josta Polar nousi 1980-luvulla siivilleen. Aivan aluksi QuietOn vuokrasi vain yhtä huonetta, mutta nyt tiloja on käytössä jo kahdessa kerroksessa niin myynnille, tuotekehitykselle kuin logistiikallekin.

”Oulussa saisimme tällä hinnalla merkittävästi pienemmät tilat.”

”Teimme ensimmäiset mallit kolvaamalla mikropiirit käsin ja prototyypin kuoriin käytettiin teippiä ja kynsilakkaa. Jo ensimmäisen version vaimennus vastasi markkinajohtajien suorituskykyä.”

Joukkorahoitusmallilla asiakkaat tilasivat vastamelunapit ennakkoon ennen niiden valmistumista. Tavoite 50 000 dollarin myynnistä ylittyi kahdessa päivässä. Joukkorahoituskampanjan aikana mallia myytiin 1,3 miljoonalla dollarilla.

Keskeisimmiksi asiakasryhmäksi valikoitui lentomatkustajien lisäksi teollisuuden työntekijät. Yllättäen myös hammaslääkärit ovat löytäneet QuietOnin ja Kyllönen laskee, että noin joka viides suomalainen hammaslääkäri käyttää heidän tuotettaan.

”Jatkuva melu on hammaslääkäreille terveyshaitta ja johtaa monella kuulovaurion syntymiseen. Kansainväliset markkinat yksistään hammaslääkäreille on suuri.”

Uudet tulpat kumoavat kuorsausta

Suurin kohderyhmä vastameluteknologian hyötyjistä löytyy kuitenkin kuorsaajien puolisoista. Tammikuussa aloitetaan QuietOn Sleep-mallin toimitukset. Se on suunniteltu kumoamaan erityisesti kuorsauksen matalat ääniaallot sekä muut nukkumista häiritsevät äänet.

Myös tätä mallia on myyty ennakkoon jo yli miljoonalla dollarilla ja myynti kiihtyy koko ajan QuietOnin verkkokaupassa sekä joukkorahoitusalustalla. Korvanapit jäävät käytännössä kokonaan korvalehden sisäpuolelle eivätkä näin häiritse kyljelläänkään nukkuvaa.

Musiikkia QuietOnin korvatulpilla ei kuunnella, joten monesta vastamelukuulokkeesta poiketen kempeleläisten korvatulpat on suunniteltu keskittyen hiljaisuuden ja levon tarjoamiseen.

”Olemme pitäneet koko ajan kiinni siitä, että hyvinvoinnin lisääminen on ydintehtävämme.”

Tuo yrityksesi mukaan Kempeleen imuun!

Kysy lisää tonteista ja toimitiloista:
Miia Marjanen
p. 050 316 9701

Lisätietoa verkossa:
kempele.fi/tontit
kempele.fi/yrityspalvelut


 

Artikkeli on Kempeleen kunnan tuottamaa kaupallista sisältöä.