K-Supermarket Toppila toi metsän ja meren antimet urbaanien citykotien äärelle
Jos on tottunut ostamaan ruokakaupan palvelutiskiltä vain leikkeleitä ja paistilihaa, K-Supermarket Toppilan riistaviikon antimet saivat vilkaisemaan uudemman kerran: Poronlihaa monessa muodossa, metsäkanalintujen parhaimmat palat ja hyvin harvojen laittamaa karhunlihaa. Tänä vuonna asiakkaiden kiittelemä riistaviikko laajeni Toppilasta kaikkiin Oulun seudun K-Supermarketeihin.
”Maaseudulla on pidetty hirvestyksen aikana perinteisesti possupäiviä, joten me päätimme laittaa kaksi vuotta sitten tänne kaupunkiin riistapäivät, jotta täälläkin olisi mahdollisuus päästä maistamaan mitä kaikkea metsä tarjoaa”, kauppias Janne Saarela sanoo.
Samalla K-Supermarket Toppilan sopimuskalastajat ovat tuoneet suoraan aluksilta tuoretta kalaa ja kaupan hevi-osastolla vietetään sadonkorjuujuhlaa. Riistaviikolla kaupasta pystyi ostamaan hirven, poron, peuran ja karhun lihaa sekä sorsaa, fasaania ja riekkoakin.
”Tämä kaikki on palvelukulttuuria, jossa asiakas on keskiössä. On selvää, että näin kattavan valikoiman kattaminen palvelutiskiin on myös taloudellinen riski, mutta sen kantaminen on meidän tehtävämme jotta löydämme aina uusia tapoja palvella asiakkaitamme.”
Toppilassa lanseerataan syksyllä kaupan Oma –tuotesarja. Sen kalatuotteet, rahkat, leivät, lounaspatongit. ruoka-annokset, lisukkeet ja kastikkeet tehdään tuoreena omassa keittiössä.
”Oma-laatikoissa olevat ruoat ja tuotteet ovat ainoastaan meidän tekemäämme. Kun asiakkaamme nappaa paketin, se on varmasti made in Toppila.”
Toppilan valmistuminen tuo virtaa palveluiden kehittämiseen
Janne Saarela ja Marjo Helisten-Saarela aloittivat kauppiaina täysin uudessa K-Supermarket Toppilassa neljä vuotta sitten. Nyt ympäröivä hiekkakenttä on täyttynyt moderneilla kerrostaloilla ja koko Toppilan ja Toppilansalmen alue on syntynyt uudelleen. Myös alueen ruoka- ja päivittäistavarakauppa on kasvanut lähiympäristön tahdissa: Tuotemäärä on kaksinkertaistunut neljässä vuodessa.
Saarela huomauttaa, että lähimmiltä asiakkailta on vain metrien matka oman ruokakaupan oville. Toppilassa ollaankin totuttu siihen, että viileilläkin keleillä ruokakaupassa voi olla sisävaatteissaan liikkuvia asiakkaita.
”Uusi porukka omalla alueella tuo kauppaan uutta virtaa ja meillä yhä enemmän mahdollisuuksia täyttää asiakkaiden toiveet. Riistaviikot on siitä yksi hyvä esimerkki.”
Saarela odottaa seuraavaksi viereisen asuntomessualueen käynnistymistä.
”Koko kaupan idea lähtee siitä mitä ympärillä on ja on meidän tehtävä olla jatkuvasti hereillä tarjoamaan palveluita juuri heille ketkä tähän naapuriin muuttavat.”
Kauppiasparille K-Supermarketin perustaminen Toppilaan merkitsi paluuta molempien synnyinkaupunkiin. Toppilan historiaa vaalitaan nyt monessa yksityiskohdassa. Saarela itse muistaa Toppilan laajojen tukkuliikkeiden alueensa. K-Supermarket Toppilan logossa on hyvästä syystä Toppilan punaisen myllyn, alueen ensimmäisen rakennuksen siluetti. Kaupan tontilta väistyneiden Koffin ja Hartwallin vanhojen varastohallien suuntaan kumarretaan puolestaan vanhoilla kylteillä sen panimo-osastolla.
”Siitä muokataan syksyn aikana kaupan oma saluuna. Seinille tulee valomainoksia ja lattiat saavat lautalattiaa muistuttavat teippaukset. Toki valikoimaa laajennetaan entisestään.”
Artikkeli on K-Supermarket Toppilan tuottamaa kaupallista sisältöä.