Muista nämä viisi asiaa hakiessasi kulutusluottoa

Vastuullisen lainaajan antama luottopäätös on varmistus sille, että lainan uskaltaa ottaa eikä sen kanssa joudu ongelmiin. Kuluttajalle lainaa otettaessa tärkeintä on, että oma talous kestää lainan takaisinmaksun. Vastuullinen lainanantaja ottaa tämän huomioon. Vaikka korkoprosentit tuntuisivat vaikealta ymmärtää, kannattaa lainanantajan vastuullisuuteen kiinnittää huomiota.
Lue lisää

Asiakas on kuningas – tämä on korostunut rahoitusalalla

Rahoitusala kehittyy ketterämmäksi ja läpinäkyvämmäksi myös Suomessa. Uudenlaiset toimijat tarjoavat asiakkaille kiinnostavia vaihtoehtoja.

Nopeasti palveluitaan kehittävät rahoittajat kiinnostavat yhä useampaa suomalaista. Samalla kun mobiililaitteet ovat kehittyneet ja kuluttajat tottuneet asioimaan erilaisilla sovelluksilla, uudenlaiset toimijat ovat näyttäneet tietä digimurroksen edelläkävijöinä.

”Rahoitusalan murros on tuonut ketterille toimijoille välineitä tarjota uusia palveluja, joista kuluttajat eivät vielä edes ole tietoisia”, toteaa liiketoimintajohtaja Lauri Timgren Santanderilta.

Perinteinen pankkitoiminta on kehittynyt pitkälti aikana, jolloin raha oli kolikoita ja seteleitä. Palvelut muotoutuivat fyysisen rahan ja niiden säilytyspaikkojen ympärille. Nyt kun rahaa liikutellaan pääasiassa bitteinä, asiakkaat edellyttävät, että palvelut toimivat nykyaikaisilla tavoilla ja asiakas saa valita palveluista haluamansa kokonaisuuden.

Uuden ajan mahdollisuudet rahoitusalalla

Samalla kun rahasta on tullut helpommin siirrettävää, palveluista on tullut myös turvallisempia. Rahan liikkeet ovat jäljitettävissä ja maksajan luottokelpoisuus on helppo selvittää.

Nopea digitaalinen kehitys ja uusien palvelujen vauhdikas lanseeraus sisältävät myös aihetta valppauteen. ”Kaikki toimijat eivät omaa rahoitusalan hyviä käytäntöjä. On selkeät perusteet sille, miksi rahoitusalaa säännellään ja valvotaan niin tarkoin”, Timgren painottaa.

Santanderilla on pitkät perinteet rahoitusalalla ja se on osa suurta kansainvälistä pankkikonsernia, Grupo Santanderia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Santanderin pitäisi toimia konservatiivisesti. Pikemminkin päinvastoin. ”Santanderilla ei ole koskaan jämähdetty, vaan olemme olleet etulinjassa ottamassa käyttöön uusia välineitä ja kehittämässä palveluja, joita muilla ei vielä ole”, Timgren sanoo.

Suomessa Santander on keskittynyt rahoittamaan luottoja ja erikoistunut erityisesti autokaupan ja vapaa-ajan ajoneuvojen rahoitukseen. Se on Suomen suurin ajoneuvorahoittaja. Asiakas voi hakea luottonsa verkossa ja halutessaan seurata autoilunsa kuluja Santanderin sovelluksella.

Uusien palvelumuotojen mahdollisuus

Santander on perustanut palvelunsa Suomessa uusille teknologioille ja tarjoaa asiakkaille vaihtoehtoja kehityksen kärjessä.

Timgren muistuttaa, että digitalisaatio ei vähennä henkilökohtaisen palvelun tarvetta. ”Pikemminkin on niin, että kun rahoitusta tarjoava yritys toteuttaa palvelunsa vastaten asiakkaalle nopeammin, joustavammin ja ottaen asiakkaan kokonaistilanteen aiempaa laajemmin huomioon, henkilökohtaisuus vain vahvistuu.”

Myös asiakasta palveleva rahoitusalan ammattilainen on edelleen olemassa ja häneen saa yhteyden jopa aiempaa ripeämmin. Nyt ei vain tarvitse lähteä konttorille asioita hoitamaan. Esimerkiksi luoton yksityiskohdat saa tarkistettua digitaalisesti joko omatoimisesti verkkopalvelussa tai kysymällä verkossa Santanderin asiantuntijalta – kutakuinkin samassa ajassa kuin aiemmin piti käyttää pelkkään puheluun ajan varaamiseksi pankkiasioinnille.

 
Lue lisää aiheesta täältä >>

 
 
Artikkeli on Santanderin tuottamaa kaupallista sisältöä.

Tiedätkö autoilusi oikeat kustannukset?

Autojen hintoja ja rahoitustarjouksia on helppo seurata ja vertailla, mutta kun uusi auto on alla, ei kuluihin enää kiinnitä yhtä tarkkaa huomiota. Harva tietää autoilunsa kokonaiskustannukset.

Monessa taloudessa auto on iso investointi, mutta silti sen käytöstä kertyvät kustannukset tunnetaan heikosti.

– Erityisesti auton huolto- ja korjauskulut arvioidaan yleensä alakanttiin. Tämä käy ilmi erilaisista tutkimuksista ja asiakaskyselyistä, jotka liittyvät auton huoltoihin ja huolenpitosopimuksiin. Esimerkiksi vuonna 2015 teettämässämme kyselyssä* joka viides vastaaja arvioi autonsa huoltokulujen olevan noin 250–499 euroa vuodessa, sanoo Santanderin markkinointipäällikkö Eemil Rantalainen.

Yllätyksenä voi tulla jo pelkästään määräaikaishuoltojen hinta, joka voi helposti olla satoja euroja. Autossa on myös useita kuluvia osia sekä öljyä ja nesteitä, jotka vaativat säännöllistä vaihtamista.

Kuluja siis tulee, vaikka mikään ei varsinaisesti menisi rikki. Vuoden 2015 kyselytutkimukseen vastanneista suurimmalla osalla oli sukanvarressa alle 1000 euroa.

Jos auto rikkoutuu, korjauslasku voi tiukentaa rahatilannetta hetkellisesti. Rantalainen toteaa, että kotitalouden olisi hyvä varata pieni puskuriraha.

– Yksi tapa varautua tuleviin kustannuksiin on tehdä kiinteähintainen All in One -sopimus, jonka ansiosta ainakin autoilun kulut ovat ennakoitavissa. Se antaa turvaa myös auton arvon laskua vastaan.

All in One -pakettia voi täydentää huolenpitosopimuksella, jonka suuri hyöty kustannusten ennakoinnin ohella on huollon helppous.

– Huollon aikana asiakkaan ei tarvitse ottaa kantaa, mitä kaikkea tehdään tai mitä osia vahdetaan, vaan tarpeelliset asiat tehdään automaattisesti huolenpitosopimuksen sisällön mukaisesti. Sopimuksen voi tehdä sekä uudelle että käytettynä ostettavalle autolle, Rantalainen sanoo.

Näppärä apuväline kulujen seuraamiseen

Santanderin uusi mobiilisovellus auttaa seuraamaan autoilun kuluja.

– Jos kirjaat esimerkiksi huolto- ja rengaskulut talteen sitä mukaa kun niitä kertyy, sinun ei tarvitse myöhemmin etsiskellä paperikuitteja. On myös eduksi autoa myytäessä, että kaikki on sähköisesti tallessa ja helposti lähetettävissä eteenpäin, Rantalainen vinkkaa.

Mobiilisovelluksella on myös mahdollista maksaa tankkaukset Nesteen asemilla, jotka tukevat mobiilimaksamista. Jos maksat tankkauksen mobiililla, summat ja ajankohdat kertyvät talteen ja ne on helppo tarkistaa koska tahansa myöhemmin.

Sovellukseen voi tallettaa myös ajetut kilometrit. Näin on helppo seurata, miten paljon kilometrejä kertyy päivittäisestä työmatka-ajosta tai miten paljon vähemmän polttoainetta kului kilometriä kohti pitkässä maantieajossa lomareissulla.

Moni viivyttelee huoltoon vientiä

Jos autolla ei ole huolenpitosopimusta, autoilija saattaa jättää tekemättä sellaisen huollon, jota ei arvioi täysin välttämättömäksi.

– Huoltamattoman auton arvo on huollettua matalampi. Jos huoltoja tai korjauksia lykkää, voi vika tehdä vahinkoa ja poikia jatkossa isompia töitä. Ja jos määräaikaishuoltoja ei tehdä takuuehtojen mukaisesti, tehdastakuiden voimassaolo saattaa raueta, Rantalainen muistuttaa.

Nykyiset autot sisältävät monenlaista edistyksellistä tekniikkaa, jonka vuoksi pienetkin korjaukset vaativat yleensä ammattimekaanikolla käymistä. Omatoimisesti korjattavissa olevia vikoja on yhä vähemmän.

All in One -palvelu tuo autoiluun helppoutta ja turvaa, kun menot eivät yllätä ja auto tulee käytettyä huollossa.

– Huolenpitosopimus on vaivattomuutta ja mielenrauhaa haluavan asiakkaan ratkaisu, Rantalainen tiivistää.

Lue lisää All in Onesta >>

Tutustu Suomen suurimpaan autorahoittajaan Santanderiin, klikkaa tästä >>

 
*Kyselyn toteutti elokuussa 2015 YouGov Finland Vaikutustoimisto Zipipop Freudin toimeksiannosta. Vastanneiden lukumäärä oli 1009.
 
 
Artikkeli on Santanderin tuottamaa kaupallista sisältöä.