Tulevaisuuden liikenne ja sähköistyminen: Ovatko sähköautot oikeasti ympäristöystävällisiä?

Uudessa keskustelusarjassamme tulevaisuuden tutkija Risto Linturi Soveltosta, johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:ltä ja tutkimusjohtaja Arto O. Salonen Metropoliasta pohtivat tulevaisuuden liikennettä maalla, merellä ja ilmassa. Keskustelusarjaa johtaa Jussi Halli.

Juhani Laurikon näkemyksen mukaan sähköauton ympäristöystävällisyys on paljolti kiinni auton käyttämästä sähköstä. Hänen mukaansa Suomessa sähköntuotanto on varsin puhdasta, mutta esimerkiksi Saksassa on jo huomattavan paljon suurempi hiilidioksidikuorma sähköntuotannossa. Laurikon mukaan oikeaa vastausta ei ole.

Arto O. Salosen mukaan tarkastelu on tuotava isompaan kuvaan esimerkiksi elinkaarianalyysin avulla. Hänen mukaansa itse sähköauton valmistaminen kuluttaa luonnonvarjoja enemmän kuin perinteisen polttomoottoriauton valmistaminen, mutta jos käyttövoimana on puhdas sähkö, niin elinkaaritarkastelussa päästään ihan hyvään lopputulemaan.

Juhani Laurikko toteaa, että kaikki autot ovat jossain vaiheessa joko sähkö- tai hybridiautoja eli perinteinen polttomoottori yksinään voimanlähteenä häviää.

Salonen kertoo, että keskiverto suomalainen liikkuu reilut 40 kilometriä vuorokaudessa. Tarvitsemme mahdollisuutta ajaa pitkiä etäisyyksiä melko harvoin. Hänen mukaansa ihmiset ovat tottuneet siihen, että oma auto on aina käytössä ja tankkausta tarvitaan verrattain harvoin.

Mutta voiko autonomisempaa liikennettä kuvitella ilman, että käyttövoimana on sähkö?

Linturin mukaan robottiautoja kehitetään pääsääntöisesti sähköautoina. Sähköisiin robottiautoihin perustuvat palveluratkaisut toimivat paremmin, sillä suurimman osan autoista ei tarvitse ajaa kuin ruuhka-aikoina. Muina aikoina ne voivat pääsääntöisesti ajaa ladattaviksi. Tämä optimoi kokonaiskapasiteetin, sillä samalla autolla ei tarvitse ajaa tuhatta kilometriä, toteaa Linturi.

Salosen mukaan vaihto kulkuneuvosta toiseen on kulminaatiopiste, johon liikkumisen murros kiteytyy, kuinka siis erilaiset kulkutavat liittyvät saumattomasti toisiinsa.

Seuraavassa osassa keskustellaan muun muassa robotisaatiosta ja liikkumisesta palveluna.

Artikkeli on Fennovoiman tuottamaa kaupallista sisältöä.