Nuorille kuljettajille turvallista tulevaisuutta
Yöksi taittuva kesäilta, tuore ajokortti takataskussa ja auto alla – nuoren kuljettajan unelmat pitävät sisällään myös vakavasti otettavan riskin. Liikenneturvan mukaan kesäkuukaudet ja etenkin lauantait ovat tilastojen varjossa riskialtteinta aikaa vasta ajokortin saaneille kuljettajille.
Nuorten liikennekuolemien määrä on laskenut yli kolmasosalla kymmenen vuoden aikana, mutta valistukselle on vielä sijaa: Liikenneturvan mukaan 15-24 –vuotiaiden kuljettajien kuolemanriski on edelleen yli kolminkertainen muuhun väestöön suhteutettuna. Syynä on riskihakuisuus. Puolet menehtymisistä johtuu auton suistumisesta tieltä.
Rajanvetoa autourheilun ja arkiautoilun välillä tekevät Turvassa Tiellä –kampanjan kouluttajat, jotka kiertävät yläkouluja ja toisen asteen oppilaitoksia koko maan alueella.
Yksi kampanjan päätukijoista on BMW, jonka jälleenmyyjän Wetterin myyntipäällikkö Arto Rajakoski painottaa positiivisen asennekasvatuksen tärkeyttä.
– Jokainen nuorten liikennekuolema on täysin turha, mutta silti onnettomuusuutisia joutuu lukemaan lähes viikoittain, Rajakoski sanoo.
Wetteri lahjoittaa jokaisesta BWM-auton koeajosta 10 euroa Turvassa Tiellä –kampanjalle kesäkuun loppuun saakka. Näin kerättiin viime vuonna kampanjalle lähes 50 000 euroa. Rajakoski odottaa, että tänä kesänä summa vielä ylitetäänkin. Kun jokaisesta koeajokerrasta maksetaan kymppi kampanjakassaan, BMW-jälleenmyyjien 50 000 euron tavoitteeseen pääsy edellyttää 5000 koeajoa. Oulun Wetterin leiviskä tästä on 500 koeajoa.
– Haastamme yhteistyökumppanit, yhteisöt, yritykset ja yksityishenkilöt tekemään yhdessä hyvää nuorten liikennekuolemien ehkäisemiseksi. Koeajosta saa hyvän mielen sekä ajoelämyksen.
Wetterin omassa toiminnassa kampanja on Rajakosken mukaan merkittävä ponnistus: Myyjät ovat toimittaneet autoja koeajoon yritysten luo osallistumiskynnyksen madaltamiseksi ja turvallisuusmainonta on korvannut yrityksen perinteisen automainonnan lähes tyystin kampanjan ajan.
– Tuhansien koeajojen myötä saadaan kartutettua rahasumma, jolla positiivinen muutos liikenneturvallisuuteen on aidosti mahdollista saavuttaa.
Artikkeli on Wetteri Oy:n tuottamaa kaupallista sisältöä.
Pohjoisen suurin vaihtoautovalikoima palvelee asiakasta parhaiten
/ Vaihtoautot / Miia KarvonenDigitalisaatio on tehnyt vaihtoautokaupasta valtakunnallista liiketoimintaa ja asiakkaat ostavat autonsa yhä useammin myyjän tietojen ja valokuvien perusteella. Suuren hankinnan voi tehdä luottavaisin mielin, sillä Wetterin vaihtoautokeskuksen myyntipäällikkö Markus Pekkala sanoo, että onnistuneiden kauppojen taustalla on erittäin tarkka vaihtoautojen kuntotarkastus. Vaihtoautoihin erikoistuneet mekaanikot tarkastavat Wetterin vaihtoautot yksityiskohtaisesti, löytyneet viat korjataan ja autot voidaan myös huoltaa. Wetterin […]