Miten pysyä aktiivisena läpi talven?

Ulkona liikkuminen kuuluu monen suosikkiharrastuksiin talvellakin. Lisäksi se kannattaa. Raikas ulkoilma, oli sää sitten reilusti pakkasella tai ei, antaa energiaa ja auttaa jaksamaan pimeän talven läpi. Ulkona liikkuminen, kuten lenkkeily, kävely tai hiihto, voi antaa huomattavasti enemmän energiaa kuin salilla treenaaminen, vaikka itse treeninä ei ulkoliikunta ehkä ole kaikkein tehokkainta.

Sää voi talvella tipahtaa reilusti miinuksen puolelle, jolloin ulkoilussa kaikkein oleellisempana osana on oikea pukeutuminen. Lämmin takki, vuorella varustetut juoksuhousut tai toppahousut sekä nastakengät kuuluvat kaikkien ulkoliikkujien vakiovarustukseen.

Muista laatu talviliikuntavaatteita valitessa

Kun valitsee talven ulkoiluvaatteita, kannattaa aina valita laatua. Laadukkaat vaatteet ja aidot materiaalit tuntuvat lämpimiltä, eikä olokaan tunnu Michelin-ukolta. Laadukkaat vaatteet myös kestävät useammankin talven. Esimerkiksi Helly Hansen on tuttu merkki erityisesti monelle purjehtijalle, ja nämä tuulta kestävät vaatteet sopivat erinomaisesti myös talviulkoiluun. Lisäksi klassisennäköiset vaatteet kestävät aikaa ja ovat muodikkaita usean vuoden ajan. Näin vaatekaappia ei tarvitse olla uusimassa joka talvi, vaan vaatteet pysyvät ajankohtaisina. Valikoimista löytyy erilaisia urheiluun sopivia kuoritakkeja ja toppatakkeja ja ulkoiluun sopivia, tukevapohjaisia kenkiä.

Ulkoilevan ihmisen kannattaa ostaa talvivaatekaappiinsa ainakin hyvät housut, lämmin takki sekä kengät, joissa on hyvät pohjat. Pohjien tulee nimittäin pitää liukkaallakin kelillä. Jos miehellä on haussa kunnon talvitakki, kannattaa valita esimerkiksi Helly Hansen Dubliner. Kyseistä takkia voi käyttää niin arkena kuin ulkoillessakin. Vaatteiden lisäksi kannattaa ostaa laadukkaita asusteita. Lämpimät sormikkaat tai hanskat ja kauluri ovat kylmällä säällä pakollisia. Ulos mennessä kannattaa myös muistaa suojata pää pipolla, jotta korvat pysyvät lämpiminä. Talven parhaat sukat, eli villasukat, löytyvät monen kotoa jo valmiiksi.

Suosi hyötyliikuntaa

Talvella hyötyliikuntaa kannattaa hyödyntää niin usein kuin mahdollista. Suomen talvi tarjoaa siihen useita mahdollisuuksia. Helpoin liikuntamuodoista on kävely, sillä riittää, että lähtee kotoa ulos. Kävelylenkin voi nimittäin tehdä oikeastaan missä tahansa. Monella on lähellä pururata tai metsä, jossa kävely on mukavaa ja helppoa, mutta miksei kävellä voisi vaikka kaupungin keskustassakin. Kävely on myös mitä parasta hyötyliikuntaa. Jos matka on kohtuullinen, pyri kävelemään kouluun tai työpaikalle edes muutaman kerran viikossa. Näin hyötyliikuntaa tulee huomaamatta. Lapset voivat tulla mukana päiväkodista joko kävellen tai pulkalla.

Kun tiet ovat lumen peitossa, ulkoilemaan voi lähteä myös potkukelkalla. Jos lapsen, puolison tai vaikka ystävän saa istumaan kelkan kyytiin, tulee liikuntaa seurustelun ohessa oikein mukavasti. Potkukelkka antaa myös mahdollisuuden tavaroiden kuljettamiseen. Voisitko lähteä seuraavan kerran vaikka kauppareissulle potkukelkalla sen sijaan, että hyppäät automaattisesti auton kyytiin?

Myös pulkka käy hyvin tavaroiden kuljettamiseen. Kyytiin saa kätevästi niin lapset kuin kauppakassitkin, ja pulkan vetäminen käy puolestaan lähes lihaskuntotreenistä. Muutaman kilometrin matkaa sujuu helposti ja nopeasti pulkkaa vetäen tai potkukelkalla potkien.

Talven suosikkiharrastukset

Kun miettii, mitä liikuntaa talvella harrastaisi, kannattaa aina suosia sellaista liikuntamuotoa, joka itseä miellyttää. Näin ulos meneminen ei tunnu niin vaikealta. Hiihto on talvilajien klassikko ja helppoa erityisesti silloin, jos lähellä kotia on hiihtolatu. Jos ladulle puolestaan joutuu matkaamaan hieman kauemmas, voi siitä tehdä hauskan viikonloppuaktiviteetin. Luistinratoja puolestaan löytyy tiheästi jokaisesta kaupungista. Jos sää ei alkutalvesta pysy pakkasen puolella, on mahdollista luistella tekojäällä. Luistelu on hauska ja monipuolinen urheilumuoto, jossa kyytiä saa koko kroppa. Koko perheen luisteluhetken kruunaa tietenkin kuuma kaakao.

Innokkaimmat juoksijat lähtevät lenkille myös talvella. Vaatteiden lisäksi on talvijuoksussa olennaisessa osassa kengät. Juoksija voi valita itselleen talvijuoksukengät, joissa nastoja on pohjassa valmiiksi, tai irralliset nastat, jotka voi kiinnittää kengänpohjiin. Myös maastojuoksukengät sopivat hyvin talvijuoksuun, sillä niiden pito on hyvä.

Oli liikuntamuoto sitten mikä tahansa, on tärkeää muistaa käyttää tarvittava määrä heijastimia ulos lähtiessä. Muuten on pimeään liiankin helppo maastoutua. Heijastinliivi on oiva idea, sillä silloin heijastimia on ympäri vartaloa, sekä takana että edessä. Hihoihin on lisäksi hyvä lisätä erilliset heijastimet.