Biokaasuautojen myynnille povataan kovaa kasvua Oulussa – Pörhölle ja Gasumille yhteisasema Limingantulliin

”Vähäpäästöisten biokaasuautojen myynnin odotetaan kääntyvän kovaan kasvuun Oulun seudulla, kun Gasumin ja meidän yhteinen uusi biokaasun tankkausasema avataan kesään mennessä Oulun Limingantulliin”, uskoo Pörhön autoliikekonsernin toimitusjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö.

Uuden tankkausaseman rakennustyöt ovat parhaillaan menossa Pörhön omistamalla tontilla Pörhön autoliikkeen välittömässä läheisyydessä Limingantullissa. Pörhö vastaa myös aseman ylläpidosta.

Tällä hetkellä Oulussa on henkilöautoille vain yksi Kiertokaaren ylläpitämä biokaasuasema jätekeskuksen naapurissa Ruskossa.

Ruotsissa jo 55000 kaasuautoa

Biokaasulla toimivia henkilöautoja on Oulun seudulla käytössä vasta noin sata, kun koko Suomessa niitä on jo noin 7000. Etelä-Suomessa niiden suosio on noussut tiheän biokaasun tankkausasemaverkon ansiosta. Esimerkiksi Ruotsissa biokaasulla toimivia henkilöautoja on jo noin 55000.

”Meillä on pääasiassa Etelä-Suomessa yhteensä 28 biokaasun tankkausasemaa. Tänä vuonna niitä tulee vielä kuusi lisää, joista yksi on Oulun asema”, kertoo Gasumin kehityspäällikkö Markus Kaarlela.

”Ilmastoystävällinen biokaasu sopii erinomaisesti pitkien etäisyyksien Pohjois-Suomeen, jossa ei ole vielä riittävän kattavaa sähköautojen latausverkostoa”, Matti Pörhö kertoo.

”Biokaasuautojen myynti lähtisi Oulussa rajuun kasvuun, jos Rovaniemelle tai länsirajalle Kolarin korkeudelle avattaisiin biokaasun tankkausasemat”, sanoo oululainen lääkäri Juha Auvinen.

Hän on ajanut noin vuoden biokaasua käyttävällä Volkswagen Caddy Maxilla. Auton 37 kilon kaasusäiliö riittää 800 kilometrin ajoon. Lisäksi autossa on 13 lian bensiinisäiliö.

”Lappiin avattavat tankkausasemat helpottaisivat Lapin lomamatkoja. Viimeksi kun kävin perheen kanssa Ylläksellä, jouduin ottamaan 15 litraan bensiinikanisterin autoon, sillä biokaasu ei riittänyt koko matkan taittamiseen. Lapin lähin biokaasun tankkausasema on Oulun Ruskossa”, Auvinen kertoo.

Auvinen on erittäin tyytyväinen biokaasuautoonsa. Hän tankaa autoaan Oulun Ruskon tankkausasemalla, jossa biokaasun myynnistä vastaa Kiertokaari, entiseltä nimeltään Oulun Jätehuolto.

”Tankkiin mahtui 35,2 kiloa ja se maksoi 52 euroa. Vastaavan matkan dieselillä ajoon pitäisi varata lähes 90 euroa, sillä minulla oli aiemmin dieselauto. Biokaasuauto vaihtaa automaattisesti bensiinille, jos kaasu loppuu kesken ajon”, Auvinen kertoo ja ruuvaa kaasusäiliön korkkia kiinni.

Tankkaaminen on Auvisen mukaan yhtä helppoa kuin bensiinin tankkaaminen.

Gasumin Kaarlelan mukaan tankkausasemien perustamista Lappiin hidastaa niiden kallis, lähes miljoonan euron hankintahinta. Myös asemasäiliön täydentäminen kaasulla on kallista pitkien etäisyyksien päähän.

Hän uskoo varmasti, että uuden aseman myötä biokaasuautojen määrä kasvaa myös Oulun talousalueella.

”Sitä toivomme myös me”, huomauttaa Kiertokaaren suunnitteluinsinööri Antero Kiljunen.

Ruskossa maaliskuussa 1300 tankkauskertaa

”Maaliskuussa kirjasimme noin 1300 tankkauskertaa. Tankkauksia oli tavallista enemmän, sillä etelästä Lappiin ajavat biokaasuautoilijat käyvät Ruskossa, joka on pohjoisin tankkauspiste”, Kiljunen sanoo.

”Oulun seudulle pitäisi saada lisää autokantaa, sillä huomattava osa Oulussa syntyvästä biokaasusta, joudutaan vähäisen käytön vuoksi soihtupolttamaan taivaalle”, Kiljunen harmittelee.

Biokaasu on Kiljusen mukaan uusiutuva, kotimainen polttoaine, jonka liikennekäytöllä voidaan vähentää merkittävästi polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä. Liikenteessä syntyvät päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Biokaasun käytöllä on mahdollista vähentää liikenteen päästöjä jopa 85 prosentilla verrattuna bensiiniin tai dieseliin.

Osa asiakkaista haluaa kaasutaksin

Oululainen taksiautoilija Sampsa Aro on huomannut, että osa hänen asiakkaistaan haluaa matkustaa pelkästään biokaasuautolla ekologisista syistä.

Sampsa Aro

Pörhön Autoliike vauhdittaa suosituimman biokaasuautomerkin Seatin myyntiä tarjoamalla vuoden biokaasut jokaiselle uuden auton ostajalle ilmaiseksi.

”Eniten myyty malli on Seat ST farmari automaattilaatikolla, jonka hinta on toimituskuluineen 26269 euroa. Vastaava bensiinimalli maksaa 28612 euroa. Biokaasuautolla on alhaisempi verokohtelu”, kertoo Pörhön Autoliikkeen Seat myyntipäällikkö Markku Alasuutari.

Kuvassa: Seat ja Markku Alasuutari

”Seatin toimintasäde on 650 kilometriä, joista 500 kilometriä päästään kaasulla. Lisänä on pieni bensiinisäiliö. Myös kylmänä moottori käynnistyy bensiinillä, mutta auto muuttaa sen huomaamattomasti kaasulle”, Alasuutari sanoo.

Suosituin Volkswagenin kaasuauto on Caddy Maxi TGI. Volkswagenin TGI kaasuautomallisto Suomessa täydentyy tänä kesänä Golfilla, Pololla ja Up:lla. Audi malliston g-tron kaasuversiot ovat A3 ja A4 mallit. Kesällä saamme todellisen Premium luokan kaasu Audi A5 Sportback Business 40-g S-tronic Edition mallin, jota myydään jo nyt hintaan 45.468 euroa, kertoo Pörhön Autoliike Oy:n myyntijohtaja Jarmo Tikkanen. Hän lisää, että ”olemme varmoja, että kaasuautot tulevat olemaan myynnissämme merkittävä autoryhmä ja niiden ympäristöystävällisyys liiettynä erityisen hyvään ja koettuun teknilliseen toiminnallisuuteen huomataan pian. Pohjoisessakaan kaasuauton ajoetäisyys ei ole ongelma”.

Mikä on Gasum?

Energiayhtiö Gasum Oy on vuonna 1994 perustettu kaasunmyyntiyhtiö, joka omistaa maakaasun siirtoverkoston Suomessa. Yhtiö vastaa maakaasun maahantuonnista, siirrosta ja tukkumyynnistä. Se edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä ja tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa.

2010-luvulta lähtinen Gasum on panostanut biokaasuun, jota myydään muun muassa liikennekäyttöön ja teollisuudelle. Gasum-konsernissa työskentelee noin 450 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 925 milj. euroa. Gasum on 100 prosenttisesti Suomen valtion omistama yhtiö.

Teksti ja kuvat: Tapio Mainio

Pörhön Autoliike Oy on 63 vuotias pohjoissuomalainen perheyhtiö, joka panostaa ympäristö-ystävällisyyteen liittymällä autoalan Green Deal sopimukseen. Ensimmäinen askel on otettu rakentamalla aurinkovoimala autoliikkeen katolle ensimmäisenä autokaupan toimijana. Seuraavana on vuorossa nyt tontillemme avattava kaasuasema, johon kaasu tulee oululaiselta Ruskon kaatopaikalta. Saamme myös mallistoomme useita kaasuautomalleja. Kesällä valmistuu Plug-it yhteistyönä sähköautoille yleinen latausasema Audi -talon päätyyn, joka täydentää tällä hetkellä jo Nissan-Peugeot-Citroen- Seat talon pihalla olevaa latausyksikköä.

 

 

Artikkeli on Pörhön Autoliikkeen tuottamaa kaupallista sisältöä.