Uusi e-Golf tulee myyntiin Oulussa

Sähköautoilla patoutunutta kysyntää – pelkästään Helsingissä testiajajaksi ilmoittautui 18000 halukasta.

Pohjois-Suomen johtava autotalo Pörhön Autoliike aloittaa täyssähköisten VW e-Golfien myynnin Oulussa.

Autoliike Pörhön myyntipäällikkö Arto Rahikkala (vas.), maahantuojan aluemyyntipäällikkö Petteri Lindström ja Pörhön myyntijohtaja Jarmo Tikkanen keskustelevat hybridi-Golfin vieressä e-Golfista, joka tulee lähiaikoina myyntiin myös Oulussa.

Maahantuoja laajentaa e-Golfien tarjontaa yhdeksälle paikkakunnalle eri puolille Suomea, kertoo VV-Auto Groupin aluemyyntipäällikkö Petteri Lindström. Hän kävi kouluttamassa Pörhön myyntihenkilöstöä Oulussa.

Vielä viime vuonna e-Golfeja oli tarjolla vain Helsingissä. Useilla autojen maahantuojilla oli viime vuonna vaikeuksia saada VV-Auto Groupin tavoin riittävästi myytävää, sillä huomattava osa Eurooppaan valmistetuista sähköautoista meni Norjan markkinoille.

Norjassa myytiin viime vuonna noin 100000 sähköautoa, kun Suomessa myytiin Trafin tilaston mukaan vain 840 täyssähköautoa.

Täyssähköautojen ja etenkin e-Golfin myynnillä on kovat kasvuodotukset, sillä malli ei ulkoisesti juurikaan poikkea tavallisesta Golfista. Useat täyssähköautot ovat poikenneet ulkonäöllä ja pienuudellaan tavallisista henkilöautoista. Pieni auto kuluttaa vähemmän energiaa.

Enää auton koko ei ole niin suuri kynnyskysymys, sillä autot ovat entistä virtaviivaisempia. Myös parantuneen akkuteknologian ansiosta sähköauton toimintasäde on kasvanut. Täyssähköautossa ei ole varavoimaksi bensiini- tai dieselmoottoria kuten hybridi-malleissa.

Pääkaupunkiseudulla uuden sähköllä kulkevan e-Golfin testikuljettajaksi ilmoittautui peräti 18000 halukasta, kun Volkswagenin maahantuoja etsi lehti-ilmoituksen ja somen avulla viittä testikuljettajaa.

”Haastattelemme jokaista testikuljettajaa kahden viikon ajojakson jälkeen ja kirjaamme heidän kokemuksensa. Viimeinen testiajaja saa ajovuoronsa päätökseen tällä viikolla”, kertoo VV-Auto Groupin markkinointipäällikkö John Höckerstedt.

Alhaisen autoveron vuoksi sähköauton hinta on laskenut lähelle perinteisen henkilöauton hintaa.

”Hintaerot ovat kaventuneet: normaali Golfin kahden litran diesel maksaa 36554 euroa, Golfin hybridi maksaa 41766 euroa ja täyssähköinen e-Golf 42551 euroa”, Pörhön myyntijohtaja Jarmo Tikkanen luettelee.

”Kun huomioi vielä sen, että valtio maksaa sähköauton ostajalle 2000 euron hankintatuen”, Tikkanen kertoo.

”Maahantuoja on ilmoittanut, että nyt e-Golf-malleja riittää normaaleilla toimitusajoilla”, hän lisää.
”Markkinoilla on patoutunutta kysyntää, sillä kehittyneen akkuteknologian vuoksi täyssähköautojen toimintamatka on noin viiden tunnin kotilatauksen jälkeen 200-300 kilometriä kelistä riippuen.

Se riittää monelle autoilijalle pääkaupunkiseudulla ja muuallakin Suomessa, jos päivittäiset ajomatkat eivät ole pitkiä. Lisäksi akustolle myönnetään kahdeksan vuoden takuu”, kertoo Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg.

”Myös media on saanut sähköautoille hypetystä aikaiseksi. Veikkaan, että niiden todellinen läpimurto tapahtuu, kun VW-konserni tuo kokonaisen tuoteperheen markkinoille vuonna 2020”, Pörhön Autoliike Oy:n toimitusjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö sanoo.

”Silloin voi sähköautoon hankkia myös lisävarusteena kilometrejä eli varausteholtaan suuremman akuston. Toimintasäteeksi voi ostaa esimerkiksi 500 kilometriä tai 600 kilometriä, kun perusmallin toimintamatka on 300 kilometriä”, kertoo tuotepäällikkö Jukka Pulkkinen VV-Auto Groupista.

Matti Pörhön mukaan jokaisen pitää harkita ajotarpeensa ja valita sen jälkeen oikea auto: bensiini-, diesel-, hybridi- tai täyssähköinen malli.

”Autokauppa on luottamuskauppaa. Haluan, että kaikki asiakkaat kokevat tehneensä oikean valinnan”

Kolme vuotta joulukuussa 2013 hankkimallaan Citroenin täyssähköautolla ajanut oululainen Antti Kortet aikoo hankkia uudelleen sähköauton kahden vuoden tauon jälkeen. Yksi vaihtoehto on e-Golf.

”Ajoin sähköautolla kolmessa vuodessa yhteensä 70000 kilometriä. Auto toimi moitteettomasti, yhdet tuulilasin pyyhkijän sulat vaihdoin”, Kortet kertoo.

”Tyypillinen päivä oli tällainen: Auto oli yön kotilatauksessa Ylikiimingissä. Aamulla ajoin töihin Ouluun. Iltapäivällä kävin hakemassa vaimon kotoa OYS:iin iltavuoroon. Illalla hain hänet vielä töistä kotiin. Tällaiseen pätkäajoon huokeasti liikkuva sähköauto sopi erinomaisesti”, Kortet kertoo.
Oulusta on Ylikiiminkiin 30 kilometriä. Hän joutui luopumaan sähköautosta, kun työ muuttui matkatyöksi.

”Vaihdossa sai siitä ihan kohtuullisen hinnan”, Kortet kertoo.

Nyt kun hän on taas töissä Oulun seudulla, sähköauton hankinta on tullut ajankohtaiseksi.

”Sähköauton ylläpitokustannukset ovat alhaiset: ei tarvitse vaihtaa öljyjä, öljynsuodattimia, ilmansuodattimia, polttoaineensuodattimia, hiukkasuodattimia eikä ole Oulun seudulla yleistynyttä jakohihnojen vaihtoa. Myös jarrupaloja menee tavallista autoa vähemmän”, Kortet luettelee.

Myöskään sähköauton lataaminen ei näkynyt juuri Kortetin talouden sähkölaskussa.
Sen sijaan täyssähköisellä Teslalla taksia muutaman vuoden ajanut haukiputaalainen taksiautoilija Hannu Häyrynen joutui luopumaan sähköautosta.

”Taksikäyttöön se oli liian vaivalloinen. Pitkiä yllätyslähtöjä esimerkiksi Jyväskylään ei voinut kesken työpäivän ottaa vastaan. Muuten auto oli mukava ja kestävä kulkupeli”, Häyrynen sanoo.
Auton nopein pikalataus kestää noin tunnin. Sitä ei kyytiläinen siedä kesken matkan.

Matti Pörhö kertoo, että koko konsernin henkilöstö on jo vuosia valmistautunut sähköautojen tuloon.
”Esimerkiksi huollon henkilökuntaa on systemaattisesti koulutettu. Samoin myyntihenkilöstö hallitsee sähköautojen myynnin. Lisäksi olemme ensimmäisenä autoliikkeenä Oulussa hankkineet autoliikkeen katolle aurinkovoimalan”, Pörhö kertoo.

Pörhön Autoliike rakennutti viime vuonna Pohjois-Suomen suurimman autoliikkeen aurinkovoimalan. Voimalan teho on 100 kilowattia ja sen pinta-ala on 1323 neliöä. Voimalan toimitti ja rakensi Oulun Energia avaimet käteen -periaatteella.

Pörhö haluaa olla tiennäyttäjä uusiutuvan energian käyttöönotossa.
Voimala maksoi noin 150000 euroa ja sen takaisinmaksuaika nykyisillä energiahinnoilla on noin seitsemän vuotta. Aurinkovoimalan sähköntuotanto vastaa 16,5 prosenttia Pörhön koko sähköntarpeesta Oulussa.

Oulussa Pörhön autotalojen yhteydessä on yhdeksän latauspistettä Volkswageneille, Audeille ja Nissaneille.

Teksti: Tapio Mainio

Mitä tarkoittaa täyssähkö, hybridi ja itse latautuva hybridi?

Sähköautolla ajat ilman moottorin hurinaa ja pakokaasuja. Täyssähköauto kulkee yhdellä noin viiden tunnin latauksella 100-600 kilometriä autosta riippuen.

Ladattavalla hybridillä taitat matkaa sähkön ja polttoaineen yhdistelmällä. Ajomatka on tällöin 650-1000 kilometriä autosta riippuen. Esimerkiksi VW Golfi-hybridin keskikulutus oli 2,8 litraa sadalla kilometrillä, kun sillä ajettiin Oulusta Kokkolaan. Ensimmäiset 50 kilometriä auto kulki sähköllä, sen jälkeen se siirtyi automaattisesti käyttämään bensiiniä. Auton maksimaalinen toimintasäde on 940 kilometriä.

Itse latautuvaa hybridiä ei tarvitse ladata sähköverkosta vaan auto kerää akkuihin lisää sähköä esimerkiksi jarrutuksista. Järjestelmän keräämä energia ei kuitenkaan riitä kuljettamaan autoa pelkällä sähköllä niin pitkälle kuin ladattava hybridi-malli.

Artikkeli on Pörhön Autoliikkeen tuottamaa kaupallista sisältöä.