Uutta kauppaa kansainvälisiltä messuilta

Transport Kinnunen on pienenä perheyrityksenä rohkaistunut mukaan BusinessOulun järjestämille yhteisosastoille kansainvälisille messuille. Hanna Kinnunen kertoo, miten messukäynnistä saa parhaiten hyödyn irti.

Kuva: Transport Kinnusen toimitusjohtaja Hanna Kinnunen on saanut BusinessOululta vetoapua ja verkostoja yrityksensä kehittämiseen.

Transport Kinnusen toimitusjohtaja Hanna Kinnunen teki kesäkuun alussa onnistuneen matkan Transport Logistic -messuille Müncheniin. Perheyrityksen johtaja oli logistiikka-alan jättimessuilla toistamiseen – tällä kertaa varmempana kuin kaksi vuotta sitten.

”Tapasin viime kerralla saatuja yhteistyökumppaneitani sekä uusia kontakteja”, Kinnunen kertoo tyytyväisenä.

Kun BusinessOulu vuonna 2017 kutsui Kinnusen oululaisten kuljetusalan toimijoiden messuosastolle Müncheniin, yrittäjä innostui mukaan.

”Vaikka olemme pieni perheyritys Oulusta, messuilla huomasin, että meillä on ihan samat mahdollisuudet kuin muillakin”, Hanna Kinnunen sanoo.

Ensimmäisiltä messuilta jäi talteen saksalaisten kuljetusliikkeiden kontakteja. Kinnunen piti heihin sinnikkäästi yhteyttä ja kävi viime syksynä tapaamassa yrityksiä Hampurissa omatoimisesti järjestämällään matkalla.

Kontaktit konkretisoituivat kauppoina ja tuloksena viivan alla vasta puolitoista vuotta ensikohtaamisten jälkeen. Nyt saksalaiset kuljetusyritykset esimerkiksi tuovat Keski-Euroopasta erikoiskuljetuksia, jotka tulevat rahtilaivalla Suomeen. Suomesta Transport Kinnunen vie kuljetukset määränpäihin ympäri Pohjoismaita. Yhteistyö toimii myös toiseen suuntaan, eli Kinnunen hoitaa kuljetukset Pohjoismaista Keski-Eurooppaan.

Pikavoittojen sijaan sinnikästä työtä

Kansainvälisille messuille BusinessOulun järjestämille osastoille ovat kaikki halukkaat yritykset tervetulleita. Messuille lähtemistä rahoitetaan BusinessOulun kansainvälistymishankkeista. Esimerkiksi Transport Logistic -messuille lähtemisen mahdollisti Pohjois-Pohjanmaan liiton rahoittama Arctic Intelligence Export -hanke.

Hanna Kinnunen sanoo, että jos hänen pitäisi yksinään maksaa 10 000 euroa messukäynnistä, jäisivät messut väliin.

”Kun paikan päällä yksin edustin yritystäni, oli suuri etu, että joku oli aina yhteisellä ständillämme, niin sain kiertää tapaamassa yhteistyökumppaneita. Yksin messuille lähteminen olisi hieman vaikeampaa. Tällä mallilla pienikin yritys voi lähteä messuille”, Kinnunen kertoo.

Vaikka ennen messuja BusinessOulu auttaa messumatkaan valmistautumisessa ja esittelymateriaalien tuottamisessa, jokaisen yrityksen on itse tehtävä varsinainen työ: On otettava selvää, kenet messuilla kannattaa tavata ja lähettää heille tapaamispyyntöjä. Suhteiden luominen ja jälkityöt ovat messuille lähtevän yrityksen vastuulla.

Kuva: Hanna Kinnunen BusinessOulun järjestämällä yhteisosastolla Münchenin-messuilla.

Kova halu kansainvälistyä ja kehittyä

Kuljetusliike Kinnunen täyttää tänä syksynä 70 vuotta. Hanna Kinnusen isosisä Eino Kinnunen perusti yrityksen vuonna 1949 ja ryhtyi ajamaan yhdellä autolla puita. 1960-luvulla firma aloitti liikennöinnin Ruotsiin ja Norjaan.

Hannan isä Sakari Kinnunen aloitti omalla kaudellaan kuljetukset Venäjälle. Tytär on ollut yrityksen johdossa vuodesta 2006 saakka. Edeltävät yrittäjät ajoivat kuljetuksia itsekin, mutta Hanna Kinnunen laittoi toimiston pystyyn ja keskittyi liiketoiminnan kehittämiseen.

”Ennen minun aikaani asiakkaat olivat suomalaisia, vaikka kuljetuksia tehtiin Suomen rajojen ulkopuolelle. Asiakkaina on nyt esimerkiksi laivayhtiöitä ja konttivarustamoja Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä, Baltian maissa ja Keski-Euroopassa”, Kinnunen kertoo.

Transport Kinnunen kuljettaa nykyään muun muassa tuulimyllyjen osia, kaivoskoneita, teollisuuslaitosten tankkeja ja lavatavaraa kukkaruukuista lenkkitossuihin. Hanna Kinnunen on kansainvälistymisen lisäksi onnistunut triplaamaan yrityksen liikevaihdon.

Viime vuonna hän muutti yrityksen konsernirakenteiseksi. Transport Kinnunen on myynti- ja markkinointiyritys, joka ostaa kuljetuksia Kuljetusliike Kinnuselta ja muilta kuljetusliikkeiltä.

”Jos ei kehitä uutta eikä muutu, kuihtuu markkinoilta”, uskoo toimitusjohtaja.

Ensimmäisten Münchenin Transport Logistic -messujen myötä Kinnunen tutustui paremmin myös BusinessOulun palveluihin ja sai kontaktin tonttivarauksista vastaavaan Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluihin. Transport Kinnusen uusin hanke on rakentaa terminaali Oritkariin varaamalleen tontille. Uusia tuulia on siis luvassa jatkossakin.