Kesäyrityksestä unelmien työpaikka

Oulun Kesäyrittäjä-kampanjan satona syntyi tänä kesänä 20 yritystä, joiden perustajat ovat 16–24-vuotiaita. Yksi uusista yrittäjistä on graafinen suunnittelija Marianne Kauppila. Kesä oli nuorelle yrittäjälle täynnä arvokasta oppia.

Kuva: Mamuunu Designin yrittäjä Marianne Kauppila avaa syksyllä verkkokaupan, josta voi ostaa esimerkiksi hänen luontoaiheisia töitään.

Marianne Kauppila astui tänä kesänä lähemmäs haavettaan. Hän haluaa työskennellä yrittäjänä, kun kahden vuoden kuluttua valmistuu Oulun ammattikorkeakoulusta viestinnän tutkinto-ohjelman visuaalisen suunnittelun linjalta.

Oulu Entrepreneurship Societyn ja Oulun kaupungin toteuttamaan Kesäyrittäjä-kampanjaan osallistunut Kauppila, 23, perusti toukokuussa toiminimen Mamuunu Design -merkilleen. Laskutus ja kirjanpito sujuvat OP:n kevytyrittäjäpalvelun kautta.

”En usko, että olisin uskaltanut itse perustaa yritystä. Kesän aikana sain rohkeutta luottaa omaan tekemiseeni”, miettii Kauppila, jolla oli aiemmin kokemusta esimerkiksi logojen suunnittelusta.

Mamuunu Designin palveluihin kuuluu juuri logojen, käyntikorttien, esitteiden ja julisteiden suunnittelua, taittotöitä sekä kuvituksia.

Sparrausta, vertaistukea ja uusia kontakteja

Kesäyrittäjä-kampanjaan osallistui tänä vuonna kaikkiaan 31 nuorta, joiden ideoista muodostui 20 yritystä. Joukkoon mahtuu 12 yhden hengen yritystä ja kahdeksan ryhmäyritystä. Yrittäjät tarjoavat muun muassa pakohuonekokemuksia, lastenhoitoa, pyöränhuoltoa ja ratsastustunteja.

Kampanja käynnistyi toukokuussa parin viikon sparrausjaksolla, jonka aikana Marianne Kauppila ja muut kesäyrittäjät saivat oppia esimerkiksi markkinoinnista, hinnoittelusta, tuotteistamisesta ja yritysmuodoista.

Yrittäjät ovat esittäytyneet kesäyrittäjien tapahtumissa Oulun torilla ja Valkean Kesäkadulla.

Kuva: Marianne Kauppila vitsailee, että piirtopöytä ja tietokone ovat hänen parhaat ystävänsä.

”Tapahtumissa olen luonut uusia kontakteja ja myynyt töitäni. Lisäksi olen kesän aikana kasvattanut portfoliota ja tehnyt kovasti some-markkinointia, jotta löytäisin uusia asiakkaita”, Kauppila kertoo.

Hän kiittelee, että yrittäjäporukan kanssa on ollut turvallista pohdiskella erilaisia vaihtoehtoja. Tukea yrittäjät ovat saaneet myös kolmelta mentorilta.

”Kesä on ollut opettavainen näin mentorinakin, kun olemme ohjanneet nuoria, järjestäneet koulutuksia ja tapahtumia sekä tehneet viestintää ja markkinointia. Kampanjan loppupuolella olemme neuvoneet yritystoiminnan jatkamiseen tai lopettamiseen liittyvissä kysymyksissä”, kertoo mentori Reetta Pirneskoski.

Kesäyrittäjille tehdyn kyselyn perusteella enemmistö kampanjaan osallistuneista yrityksistä jatkaa toimintaansa kampanjan päätyttyä.

Toiveena oma putiikki

Marianne Kauppila kuuluu ehdottomasti yritystoimintaa jatkavien porukkaan. Uusia logotilauksia hänellä on syksyksi tiedossa. Niitä Kauppila toteuttaa opiskelujen ohessa. Syksyllä hän aikoo avata omat nettisivut ja verkkokaupan, jotta töitä olisi esillä muuallakin kuin Mamuunu Designin sosiaalisen median kanavissa.

Printtituotteisiin erikoistunut graafinen suunnittelija on nyt saanut unelmiensa työpaikalle vankan perustan, jonka varaan on hyvä rakentaa.

”Tulevaisuudessa haluaisin tehdä ainakin yritysilmeitä ja erilaisia kuvituksia vaikkapa kirjoihin. Joskus olisi kiva saada oma pop up -kauppa, vaikka viikon ajaksi, ja jonain päivänä vielä oma putiikki, jonka kyljessä voisi vastaanottaa asiakkaita”, Kauppila haaveilee.