Arktisesta merellisyydestä Oulun seudun matkailulle lisävauhtia

BusinessOulun, Oulun kauppakamarin ja Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien järjestämä Oulun Matkailufoorumi veti tiistaina 3. syyskuuta hotelli Lasarettiin yli 200 hengen ennätysyleisön. Matkailun kehittämisestä kiinnostunut väki pohti sitä, miten kasvussa olevan toimialan potentiaali hyödynnetään tulevaisuudessa mahdollisimman hyvin.

Kuva: Leijakoulu Lappiksen yrittäjä Harri Rautava toivoo, että Oulu tunnettaisiin tulevaisuudessa vesilläolon kulttuurista.

Myy elämyksiä, älä kohdetta. Näin aloitti Oulun Matkailufoorumissa puheenvuoronsa Nordic Marketingin toimitusjohtaja ja pohjoisten matkailumarkkinoiden huippuasiantuntija Jan Badur.

”Matkailija ei ole kiinnostunut yksittäisistä paikoista, vaan siitä, että hän saa elämyksiä.”

Oulun seudulla on kaikki edellytykset olla tulevaisuudessa hyvinkin vetovoimainen elämystenkokemispaikka: Oulu sijaitsee pohjoiseen matkaavien reitin varrella, ja nähtävää löytyy rannikon hiekoilta Syötteen tunturimaisemiin. Nyt tarvitaan vain aktiivista myyntiä, Badur tiivistää.

Visit Finlandilla tuotteista ja sisällöistä vastaava johtaja Kristiina Hietasaari toteaa, että Visit Finlandin tavoitteena on tehdä Suomesta Pohjolan houkuttelevin matkailukohde vuoteen 2025 mennessä.

”Emme tavoittele matkailijoiden määrässä mitattavaa ykkössijaa, vaan haluamme olla mielikuvissa houkuttelevin”, Hietasaari täsmentää.

Tavoitteen saavuttamiseksi Suomea markkinoidaan maailmalla neljänä kokonaisuutena, joita ovat Lappi, rannikko, Järvi-Suomi sekä Helsinki.

”Oulun seudulla on aineksia useammasta alueesta. On rannikkoa, Oulujärven järvimaisemaa ja Syötteen lappimaisuutta”, Hietasaari sanoo.

Oulun seudun matkailulliseksi ominaispiirteeksi hän luonnehtii arktista merellisyyttä.

Kristiina Hietasaari Visit Finlandilta toteaa, että nuorille matkailijoille vastuullisuus ja eettisyys ovat ostopäätöksiin vahvasti vaikuttavia arvoja. Suomi ja Oulun seutu voivat vastata tähän kysyntään loistavasti.

Yhdessä tekemällä merellisyys hyötykäyttöön

Harri Rautavan pyörittämä Leijakoulu Lappis on jo usean vuoden ajan tarjonnut asiakkailleen elämyksiä veden äärellä, esimerkiksi SUP-lautailua Oulujokisuistossa. Tänä vuonna yritys yhdistyi raahelaisen Botnia Outdoorsin kanssa ja sai vahvistusta fatbike- ja melontatarjontaansa.

”Oulu näyttää vedenpinnan läheltä aivan erilaiselta kuin maalta katsottuna”, Rautava sanoo.

Tätä on hyödynnettävä, sillä Oulussa on ainutlaatuinen määrä vesistöreittejä aivan lähellä kaupungin keskustaa. Rautava kertoo, että hänellä onkin Oulun kaupungin kanssa suunnitteilla virallisen melontareitistön laatiminen.

Toinen arktisia ja merellisiä elämyksiä tarjoava esimerkki kuultiin Kemin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Susanna Koutoselta.

”Kemi tunnettiin ennen ainoastaan lumilinnastaan ja jäänmurtaja Samposta. Matkailu painottui vain talveen”, Koutonen taustoittaa.

Nyt kaupungin omistama matkailuyhtiö on tehnyt suuria investointeja ja kovasti töitä, jotta Kemi voi tarjota matkailuelämyksiä myös kesällä. Tämän vuoden helmikuussa Kemiin avattiin ympärivuotinen lumilinna. Talvella rakennettavan lumilinnan viereen on noussut rakennus, jonka sisällä on kylmätila kesälläkin.

Lähistöllä on myös lasisten rantamökkien muodostama oma pieni kylä. Lumilinnan myötä syntyneisiin oheispalveluihin kuuluu niin jäätelöbaaria kuin safareita.

”Uusia yrityksiä on syntynyt ja tavoitteena on, että yhteisellä tekemisellä yritykset kasvavat lumilinnan myötävaikutuksesta”, sanoo Koutonen.

Matkailuala kiinnostaa, sillä kuudetta kertaa järjestetyn Oulun Matkailufoorumin kaikki paikat olivat täynnä. Osallistujat pääsivät jakamaan ideoitaan eri teemaryhmissä, joissa pohdittiin matkailuelinkeinon, markkinoinnin ja viestinnän sekä rannikon yhteistyön kehittämistä.

Matkailurekry tuli tarpeeseen

Matkailufoorumin jälkeen kolmannen kerran järjestetty Matkailurekry saattoi yhteen kymmenet työnantajat ja sadat työnhakijat. Yksi rekrytoijista oli oululainen Anne Mikkola, joka vastaa samassa pihapiirissä toimivien Ravintola Rauhalan, Tuban ja Voimalan ravintolatoiminnoista.

Neljännen ravintolansa hän avaa marraskuussa Iso-Syötteelle rinteen juureen. Hiihtokeskus ottaa suuren kehitysloikan, sillä alueelle avataan tulevana kautena myös kaksi hotellia ja toinenkin ravintola.

”Suurin huoli alalla on tällä hetkellä pula työntekijöistä. Meillä on auki kymmenkunta työpaikkaa Ouluun ja Syötteelle. Haemme ravintolapäällikköä, keittiömestareita, vuoropäälliköitä, kokkeja ja tarjoilijoita. Tekijöitä ei vain helposti löydy. Ravintola-ala kärsii nyt jostain syystä vetovoiman puutteesta”, sanoo Anne Mikkola.

Anne Mikkola ehdottaa, että ekologisuudesta ja kiertotaloudesta tehtäisiin tärkeä osa Oulun seudun matkailua. ”Minusta ekologisuuden tulisi olla matkailualan punainen lanka, joka huomioitaisiin kaikissa palveluissa.”

Ekologisuudesta etulyöntiasema

Syötteelle avattavasta ravintolasta tulee Tuban tavoin kierrätys- ja ekohenkinen kulttuuriravintola. Kaikki sinne tulevat huonekalut ja astiat ovat kierrätettyjä. Niitä ostetaan kirpputoreilta, Tori.fi:stä tai ravintolasta, jossa astiasto on uusittu tai jonka toiminta on loppunut.

Ekologisuus tulee näkymään myös ravintolan ruokatuotteissa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten lähiruokatuottajien kanssa ja ostaa heiltä muun muassa lammasta, kania, poroa, sieniä ja marjoja.

Anne tietää ekologisuuden olevan myös tekijä, johon yhä useampi työnhakija kiinnittää huomiota työpaikkaa etsiessään.

”Työnhakijoita haastatellessani kuulin useamman heistä hakeneen meille töihin, koska arvomaailmamme sopii yksiin heidän arvojensa kanssa. Monet työntekijät haluavat profiloitua myös sen mukaan, missä yrityksessä he työskentelevät. Jotta saamme varsinkin nuoria meille töihin, meidän on tuotava arvojamme entistä selkeämmin esille”, päättää Anne Mikkola.