Pohjoisen Logistiikkafoorumissa esiteltiin konttipyörä Armadillo ja Oulun yliopiston uusi tutkimusauto

Pohjois-Suomen merkittävin logistiikka-alan tapahtuma keräsi Oulun teatterin Pikisaliin 150 kuulijaa muun muassa älykkään ja vastuullisen logistiikan äärelle. Tilaisuudessa lanseerattiin uudenlaisia liikenneratkaisuja ja käsiteltiin alueen kilpailukyvyn kannalta tärkeitä kehityskohtia.

Kuva: Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala testasi pilottikäyttöön tulevaa Armadillo-pyörää, jolla pakettikuljetukset kaupunkialueella sujuvat vähäpäästöisesti. (Kuvat: Anna Karppinen)

Paikkansa vakiinnuttaneessa, kahdeksatta kertaa järjestetyssä, Pohjoisen Logistiikkafoorumissa 23. tammikuuta nähtiin tulevaisuuden menopelejä. Pikisaliin oli tuotu sähköllä toimiva konttipyörä Armadillo, jota ITS Oulu -älyliikenteen kehityshanke ja Vähälä Logistics ryhtyvät pilotoimaan keskusta-alueen tavarakuljetuksiin.

City-logistiikkaa hoidetaan vähäpäästöisesti vastaavanlaisilla polkupyörillä jo useissa Euroopan kaupungissa. Suomessa konttipyöriä on testattu Helsingissä ja Turussa.

”Joku voisi väittää, ettei tällainen toimi täällä tai ainakaan talvella, mutta alamme nyt testata tätä Oulussa talviolosuhteissa”, kertoo Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Pilotointi käynnistyy yhden pyörän voimin maanantaina 27. tammikuuta. Jatkuvaa pakettivirtaa aletaan jaella täysipäiväisesti kevääseen mennessä.

Oulun yliopiston 6G Flagship -tutkimusohjelma lanseerasi Pohjoisen Logistiikkafoorumissa itseohjautuvan tutkimusauton, jonka sähkö- ja tietotekniikan tiedekunta on hankkinut Toyotalta. Autoa tullaan käyttämään laajasti tutkimusvälineenä eri tarkoituksiin.

Auto kytketään yliopiston 5G-testiverkkoon ja sen avulla tutkitaan älyliikenteen mahdollisuuksia esimerkiksi satamassa.

”5G:n ansiosta voidaan kytkeä verkkoon valtava määrä laitteita. Ja jotta armadillot, dronet ja robotit saadaan liikenteeseen, tarvitaan teknologiaa”, huomauttaa 6G Flagship -ohjelmapäällikkö Esa Posio.

Professori Pasi Kuvaja Oulun yliopistosta kuvailee, että autot ovat nykyään kuin pyörien päällä liikkuvia tietokoneita:

”Tämä auto on tutkimusväline, eikä sillä ajella turhanpäiten. Sillä tehdään tutkimusta.”

Kuvaja korostaa myös, että Oululla on mahdollisuus profiloitua älykkään liikenteen kaupungiksi.

Kuva: 6G Flagship -hankkeen ohjelmapäällikkö Esa Posio esitteli hiljattain hankittua tutkimusautoa.

Toimiva logistiikka on pohjoisen Suomen elinvoiman edellytys

Pohjoisen Logistiikkafoorumissa kuultiin katsaus Pohjois-Suomen liikenneverkon tilanteesta ja kehityshankkeista. Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen sanoi puheenvuorossaan, että yksi kauppakamarin painopistealue on saavutettavuuden parantaminen:

”Teollisuus tarvitsee kaikkia liikenneverkkoja.”

Suunnittelujohtaja Jussi Rämet Pohjois-Pohjanmaan liitosta esitteli pääradan vaikuttavuusarviota, jonka Oulun seudun kunnat ja Pohjos-Pohjanmaan liitto ovat laatineet. Kapasiteettia raideliikenteeseen tarvitaan lisää.

”Tavoitteena on, että Oulu–Liminka–Ylivieska-välille saadaan kaksoisraide”, Rämet sanoo.

Lentoliikenteen kuulumisia kertoi Pohjois-Suomen kehittyvä lentoliikenne 2020 -hankkeen Rauno Kurtti. Pohjoisen Suomen lentoliikenne on kasvussa, mutta osa Helsinki-Vantaalle tulevista kansainvälisistä lennoista olisi saatava pohjoiseen.

Valtatie 4:n uudelleenarviointia avasi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen yksikön päällikkö Risto Leppänen.

”Nelostie on pohjoisen elinvoiman edellytys, valtasuoni. Sekä kuljetusten arvolla että tonnikilometreillä mitattuna se on Suomen tärkein valtatie. Valtatien turvallisuus ja sujuvuus on taattava tulevaisuudessakin”, Leppänen tähdentää.

Lisäksi tapahtumassa kuultiin muun muassa MedKit Finlandin toimitusjohtaja Minna Åman-Toivion kokemuksia LOGY ry:n Best in Class -työkalusta toimitusketjun hallintaan.

”Toimitusketju on tärkeä osa logistiikkaa”, Åman-Toivio tiivistää.

Pohjoisen Logistiikkafoorumin järjesti BusinessOulu yhteistyössä Osto- ja logistiikkayhdistys LOGY ry:n sekä Oulun yliopiston 6G Flagship -tutkimusohjelman kanssa.