Nikama Designin korut ja astiat saivat uuden LOUNGE:n – ”Meillä tehdään maailman kauneinta designia”
Oululainen design-tuotteita valmistava Nikama Desigin avasi tehtaanmyymälä Nikama LOUNGE:n alkukesällä.
”Pitkäaikainen haave omasta myymälästä toteutui kuin sattuman kautta ja saimme viimein tilan, LOUNGE:n, joka kuvastaa fiilistämme ja kertoo siitä mitä ja keitä olemme”, kertoo Nikama Designin toimitusjohtaja Teemu Partanen.
LOUNGE ei ehkä ole perinteinen tehtaanmyymälä: tuotteita pääsee ihastelemaan pehmeän jazzin saattelemana ja tuotteet ovat asteltu esille kuin sisustuselementit.
Nikama Design Oy on oululainen design-tuotteita valmistava yritys, joka on perustettu vuonna 2009. Oulun tehtaassa valmistetaan tuotteita suomalaisesta jaloteräksestä asiakkaiden tarpeisiin sekä yrityksen omaan mallistoon. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa koruja, astioita, lahjaesineitä, kelloja ja erilaisia palkintoja.
Alkuun yritystoiminta perustui Nikama Jewellery -korusarjaan, jonka Päivi Partanen oli suunnitellut pari vuotta aiemmin. Yrityksen filosofia on kaunis ja puhutteleva.
”Alusta alkaen arvomme keskiössä ovat olleet ihmisyys, yhteenkuuluvuus ja välittäminen. Samoihin aatteisiin meidän on ollut helppo nojata koko lyhyen historiamme ajan. Se on ollut ikään kuin myös moraalisten elämänarvojemme ja arkisen ajattelumme mukaista”, Teemu sanoo.
Aitojen kokemusten ohjaamana
Yrityksen tarina lähtee aidoista kokemuksista. Päivi Partasen suunnittelufilosofia on tutkiva, ja yrityksen nimi Nikama onkin syntynyt hänen suunnittelutyön tuloksena.
”Tutkin opiskeluaikanani perhesiteitäni erästä suunnittelutyötä vasten. Lapsuuden kodissani olin seurannut skolioosin vaikutusta elämään. Piirsin selän ja niskanikamien röntgenkuvien pohjalta kuosin, kauniin korumaisen ornamentin. Irrotin selkärankakuviosta kaksi nikamaa ajatuksena pitää selkärankaa tukipilarina ihmisyydelle ja yhteisölle. Nämä kaksi nikamaa loin edustamaan yksilöä, kunnioittamaan mieltä, kehoa ja luontoa”, Päivi kertoo.
”Sen piti olla mahdotonta, sitten minä tein sen”
Nikama Designin toimitusjohtaja Teemu Partanen kertoo, kuinka hänen itsepintaisuus ja luova ”hulluus” ovat vieneet yritystoimintaa eteenpäin vajaan kymmenen vuoden ajan.
”Vuonna 2007 lähdin leikkaamaan lentokonevanerista Päivin suunnittelemia selkärankakuosista hahmoteltuja Nikama-korvakoruja. Testasin eri materiaaleja. Halusimme tuottaa laadukasta designia kultasepänliikkeisiin, joten materiaaliksi valikoitui suomalainen jaloteräs. Materiaali on niin puhdas, että se soveltuu myös lääketieteelliseen käyttöön. Se ei allergisoi, joten tuotteidemme turvallisuus on taattu.”
Teemu Partasen vahva usko tuotteeseen ja valmistusmenetelmiin ei missään vaiheessa horjunut.
”Etsin pitkään oikeaa tapaa valmistaa teräksestä toimiva ja kaupallinen käsirengas. Kävin usean ammattilaisen ja asiantuntijan puheilla, mutta palasin aina tyhjin käsin kotiin. Periksi en antanut. Lähdin itse testaamaan tuotteen valmistusta. Sinnikkyys palkittiin ja onnistuin sillä lippulaivatuotteemme on juuri Ranka-käsirengas. Sen piti olla mahdotonta, sitten minä tein sen.”
Vuonna 2013 Nikama Designin tuotevalikoima kasvoi yrityskaupan myötä ja muutti omiin tiloihin Kiimingin yrityskylään.
”Saimme nimiimme kattavan valikoiman silloisia Jaurin ja Arctichromen upeita Eero Hyrkkään suunnittelemia desigtuotteita. Mallit olivat olleet pitkään valmistuksessa, ja niiden olemassaolon jatkaminen oli Nikama Designille kunniatehtävä. Onhan joukossa maailman kauneimmaksi terästuotteeksi valittu Vesikannu. Jaur-mallisto oli tehty Marimekolle yritysyhteistyönä vuonna 2007 ja Arctichrome-malliston tarina oli alkanut jo 80-luvulla.
Vahvat arvot kannattelevat
Nikama Designia kannattelee tänäänkin siihen perustamishetkellä määritellyt arvot ja vahva tarinallisuus. ”Olemme kuulleet koskettavia tarinoita asiakkaidemme elämästä; kuinka jokin tuotteistamme on päätynyt symboloimaan selviytymistä. Se koskettaa tekijöitänsä.”
Tammikuussa 2018 Nelosella esitetty Leijonan Luola -tv-ohjelma toi Nikama Designin suomalaisten tietoisuuteen. Kaunistelematon ja pakottamaton, aito ja rehellinen tarina Nikama Designista kosketti ja herätti kiinnostusta myös Leijonissa. Teemu sai kolme sijoittajaa mukaan yritystoimintaansa.
Tänä päivänä voidaan todeta, että Nikaman tarina on alkanut. Maailman luokan design on valmis maailman valloitukseen. Nikamassa ollaan sitkeitä ja uskotaan tuotteeseen.
”Me ollaan seuraava Marimekko!”
Artikkeli on Nikama Designin tuottamaa kaupallista sisältöä.