Tue nuoria yrittäjiä Kesäyrittäjätorilla

<![CDATA[

Kesäyrittäjä-kampanja on alun perin oululaislähtöinen nuorille suunnattu kampanja, jonka tarkoitus on tukea nuoria työllistämään itsensä yritystoiminnalla kesän ajan. Se on suunnattu 17-29-vuotiaille ja toimii tänä kesänä jo kolmessa kaupungissa.

Lauantaina 25.7. järjestetään Kesäyrittäjä-kampanjan toritapahtuma, jossa nuoret yrittäjät esittelevät palveluitaan sekä tuotteitaan. Tapahtuma on kaikille avoin ja luvassa on muutakin ohjelmaa. Tapahtuma järjestetään Oulun Kauppatorilla.

Sparrausviikoilta vauhdikas startti yrittäjyyteen

Nuoria tukemassa projektissa on kolme kesäyrittäjämentoria. Yksi mentoreista, Veera Träskelin, oli itse mukana kesäyrittäjänä ennen mentoriksi ryhtymistä. Hän on mentorina mukana jo toista vuotta.

”Tehtävämme mentoreina on mentoroida yrittäjiä, joita on tänä kesänä noin viisikymmentä. Mentorointeja on yhteisiä sekä jokaiselle yritykselle omia. Sen lisäksi järjestämme erilaisia koulutuksia sekä tapahtumia”, Träskelin kertoo.

Kampanja toimii kesän läpi. Kesän alussa on niin kutsutut sparrausviikot, joiden aikana Träskelin kehuu kesäyrittäjien saavan tehokkaan startin. Sparrausviikkojen aikana käsitellään laajasti yrittäjyyteen liittyviä osa-alueita. Lisäksi kesän aikana on syventäviä koulutuksia.

”Kampanjassa on sellainen ajatus, että sparrausviikoille lähtiessä on jo hyvä olla idea valmiina”, Träskelin selittää. ”Sitä on helppo lähteä sitten kehittämään yhdessä.”

Yrityksiä on mukana laaja kirjo, kesäkahviloista ja lastenhoidosta graafiseen suunnitteluun ja valokuvaukseen. Joillakin kesäyrittäjistä saattaa olla jo täysin valmis liikeidea, tai jopa yritys.

”Joillakin on ollut yritysidea jo valmiina, mutta he ovat kokeneet tämän kampanjan hyvänä alkupotkaisuna, kun sparrausviikoilta on saanut niin hyvän startin toimintaan”, Träskelin kehuu.

Toritapahtumassa luodaan verkostoa

Tulevana viikonloppuna kesäyrittäjät pääsevät esittelemään omia yrityksiään, sekä myymään palveluitaan ja tuotteitaan kampanjan jokavuotisessa toritapahtumassa Oulun Kauppatorilla.

”Yrittäjät pääsevät tällä tavoin harjoittelemaan konkreettista asiakaspalvelua sekä omasta yrityksestä puhumista”, Träskelin sanoo.

Hän kokee, että toritapahtuma voi tuoda yrittäjille lisää rohkeutta puhua omasta yrityksestään.

”Koska yritykset ovat pääasiassa uusia, eivät he ole vielä saaneet paljon näkyvyyttä”, Träskelin jatkaa. ”Tämä voi olla monelle ensimmäinen tilaisuus päästä markkinoimaan omaa toimintaa ja tavata potentiaalisia asiakkaita.”

Aikaisempien vuosien kokemuksella Träskelin kehuu, että toritapahtuma on poikinut yrittäjille uusia asiakassuhteita. Tuotteita on helpompi myydä, mutta myös palvelut ovat käyneet kaupaksi.

”Kun asiakkaat tapaavat yrittäjiä, syntyy heidän välilleen luottamus, koska he ovat omin silmin nähneet, että nämä yrittäjät ovat hyviä tyyppejä”, Träskelin sanoo.

Lue lisää Kesäyrittäjätorin Facebook-tapahtumasta!

]]>