Oulun Suurlähettilään Talk Show puhutteli erityisesti alle 45-vuotiaita

Oulun kaupunki toteutti viime kesänä imagokampanjan, jonka päähahmona oli Oulun suurlähettiläs eli monelle tuttu näyttelijä Ernest Lawson. Talk Show -kampanjalla haluttiin lisätä Oulun tunnettavuutta.

Oulun seudun markkinoinnin projektipäällikkö Hanna Mattilan mukaan kampanja meni hyvin.

”Imagokampanjasta tehdyn vaikuttavuustutkimuksen perusteella kampanjaa voidaan pitää onnistuneena. Kampanjalla haluttiin tavoittaa erityisesti nuoret ja työikäiset ympäri Suomen ja kampanjan huomioarvo oli erityisen korkea näissä ikäryhmissä.”

Heinä-lokakuun aikana tehdyn vaikuttavuustutkimuksen mukaan noin 270 000 täysi-ikäistä suomalaista oli kuullut tai nähnyt Oulun Suurlähettilään Talk Show -kampanjan. Tutkimus toteutettiin internetpaneelitutkimuksena ja siihen osallistui hieman alle 3000 vastaajaa. Tutkimuksen kuukausittainen otos vastaa sukupuolen, iän ja Suomen suuralueiden osalta väestörakennetta pienoiskoossa.

”Kampanja on huomattu erityisen hyvin opiskelijoiden ja lapsitalouksien keskuudessa.”

Kampanjan huomanneista suurin osa oli alle 45-vuotiaita ja useampi kuin joka kolmas asui Etelä-Suomen alueella.

”Sosiaalisella medialla on selkeästi keskeisin rooli tavoittavuuden kasvattamisessa. 35 prosenttia vastanneista huomasi kampanjan somessa. Kampanjassa tavoiteltiin erityisesti nuoria ja työikäisiä, joten käytetyt kanavat valittiin myös kohderyhmien mukaan”, Mattila toteaa.

Kampanja herätti kiinnostusta ja positiivista suhtautumista Oulun seutuun

Kampanjan juoni oli esitellä Oulua eri näkökulmista erilaisten oululaisten kautta. Oulun suurlähettilään haastateltavina vierailivat muun muassa käsikirjoittaja Merja Aakko, toimittaja, tietokirjailija Jenni Räinä, kansanedustaja Hanna Sarkkinen, sanomalehti Kalevan päätoimittaja Sanna Keskinen, pelifirma Fingersoftin toimitusjohtaja Celine Pasula ja oululaisia opiskelijoita.

Kampanjan huomanneista 45 prosenttia katsoi vähintään yhden kokonaisen jakson. Moni ei kuitenkaan nähnyt jaksoja, mutta oli huomannut kampanjan mainonnan.

Reilusti yli puolet kokivat, että kampanja vaikutti positiivisesti suhtautumiseen Oulun seutua kohtaan. Neljäsosa ei ottanut kantaa.

”Sisällöistä kiinnostivat yleistieto Oulusta mutta myös työskentely-, opiskelu- ja asuinmahdollisuudet.”

Vastaajilta kysyttiin myös, mikä saisi muuttamaan Ouluun.

”Syiksi mainittiin sukulaisten ja ystävien läheisyys, työpaikka ja kohtuuhintainen asuminen.”