Oulun elinkeinoelämän, matkailun ja koulutuksen kärjet entistä näkyvämmin esille Kiinan markkinoilla

Oulun kaupungin toimijat yhdistivät voimansa Kiinan-markkinoinnissa pikaviestinpalvelu WeChatin kautta. Vuoden kestävän pilottijakson aikana kanavalle tuotetaan artikkeleita tasaisesti eri toimialoilta.

Huhtikuussa 2020 tehtiin WeChat-kanavan osalta Oulusta ensimmäinen avaus Kiinan markkinoille, kun VisitOulu avasi oman virallisen WeChat-tilinsä. Tämä tehtiin osana Attractive Oulu Region 2020 -hanketta ja sen toimenpiteenä Kiinassa.

Ensimmäisessä vaiheessa tilin sisältö oli matkailupainotteinen ja sinne tuotettiin 38 matkailuteemaista artikkelia. Kohderyhmänä Kiinassa olivat matkailualan ammattilaiset ja matkailusta kiinnostuneet kiinalaiset. Matkailuaiheisiin artikkeleihin on tuotettu sisältöjä Oulusta, Rokua Geoparkista, Syötteeltä, Limingasta ja Kalajoelta.

”VisitOulun WeChat-kanavaa on hyödynnetty muun muassa Visit Finlandin Roadshow’ssa ja se on saavuttanut mukavan määrän seuraajia”, kertoo Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Päivi Penttilä.

Kiinan markkina on kuitenkin tärkeä ja merkittävä Oululle ja Oulun seudulle laajemminkin. Eri toimijoiden kesken käytyjen keskustelujen tuloksena aikaisemmin matkailuun keskittynyt WeChat-tili on maaliskuussa 2021 muutettu laajemman sisällön ”Window of Oulu” -tiliksi.

Vuoden kestävällä, toimialat yhdistävällä pilottijaksolla artikkelisisällöt koostuvat mm. koulutuksellisesta, liiketoiminnallisesta ja matkailullisesta sisällöstä.

”Tarkoitus on houkutella alueelle uusia opiskelijoita, eri alojen asiantuntijoita, yritysten edustajia, liikekumppaneita ja matkailijoita tutustumaan Oulun tarjontaan”, sanoo BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula.

WeChatin ”Window of Oulu” -tilin sisältö tehdään yhteistyössä VisitOulun, BusinessOulun, Oulun kaupungin viestinnän, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden, Oulun yliopiston, Oulun ammattikorkeakoulun ja Koulutuskuntayhtymä OSAOn kesken.

Tekstisisällöt artikkeleihin tuotetaan suoraan kiinaksi yhteistyössä Arctic China Oy:n kanssa.

WeChat on vuonna 2011 perustettu kiinalaisen Tencentin pikaviestinpalvelu. WeChatia voisi kutsua ”all-in-one” -sovellukseksi, sillä pikaviestien lähettämisen lisäksi sillä pystyy paitsi tekemään tilapäivityksiä, jakamaan kuvia ja maksamaan laskuja sekä ostoksia, myös varaamaan lentolippuja ja hotelleja. WeChatilla on noin 1,2 miljardia päivittäistä käyttäjää.

Lisätietoja:
Päivi Penttilä
toimitusjohtaja
Oulun Matkailu Oy
p. 050 301 5803

Mikko Salmi
viestintäjohtaja
Oulun kaupunki
p. 040 482 3223