Joulunajan tapahtumayhteistyötä ideoidaan jo – keskusta-alueen toimijat mukaan Lumoon ja Tiernatoriin

BusinessOulun tapahtumatiimin, Liikekeskus ry:n ja Oulun kaupungin yhdessä järjestämä Tapahtumastartti kokosi yhteen kolmisenkymmentä osallistujaa. Syyskuun alussa pidetyssä tapaamisessa paikalla oli kaupunkikeskustan yrittäjiä ja tapahtumien tekijöitä.  

Lumo-valofestivaali tullaan tämänhetkisten tietojen mukaan järjestämään 20.–22. marraskuuta, mutta viruspandemian vuoksi tietyin rajoituksin. Ohjelmapäällikkö Jarkko Halusen mukaan järjestelyt jatkuvat, mutta nyt vallitsevan virustilanteen vuoksi ainoastaan suomalaisena yhteistyönä. 

Yhteistyömuotoja festivaalissa on useita, osallistua voi esimerkiksi näkyvyysyhteistyökumppanina. Mukaan voi tulla pienmuotoisemminkin, jolloin mielikuvitus on vain rajana.  
”Osallistu omalla tavallasi, brändiä saa käyttää”, kannustaa Halunen. 

Sinikka Ikni Bar & Cafe Keltaisesta Aitasta ja Ikni Oy:stä kertookin suunnittelevansa Lumo-klubin järjestämistä sekä ajoittaa älylasein varustetun talviterassin avaamisen festivaalin yhteyteen.

Tiernatorista tulee visuaalinen 

Tunnelmallinen Oulun joulutori Tiernatori järjestetään 12.–22. joulukuuta Rotuaarin aukiolla Oulun Liikekeskus ry:n, Pohjois-Suomen Messujen ja BusinessOulun tapahtumatiimin yhteistyönä. Tuttuun tapaan Rotuaarin aukiolla myyntimökeissä on myynnissä jouluisia käsitöitä, taidetta, sisustustuotteita, käyttötavaroita sekä ruokatuotteita.  

Ohjelman sijaan tänä vuonna tullaan satsaamaan visuaalisuuteen ja valoihin. Tulossa on myös opastepilotti, jonka tavoitteena on ohjata keskustan kävijöitä löytämään sujuva kulkureitti joulun kortteleihin. Kevyt tapa osallistua on liittyä vaikkapa Tiernatorin jatkeeksi valaisemalla oma liiketila.     

”Rotuaarin aukiosta halutaan tehdä houkutteleva ja pysäyttävä”, kuvailee Tiernatorin tuottaja Eeva Ojala Pohjois-Suomen Messuilta.

Mukaan on helppo lähteä

Korona-aikana kasvokkaiset tapaamiset ovat olleet harvinaisia ja erityinen läsnäolo Tapahtumastartissa oli aistittavissa. Tapaamisessa kävi mukava puheensorina ja ideoita väläyteltiin ilmoille. Joulunajan tapahtumayhteistyö herätti kovasi mielenkiintoa.  
”Se, että osallistuminen on tehty vaivattomaksi, madaltaa kynnystä lähteä mukaan tapahtumayhteistyöhön”, toteaa Kauppakeskus Valkean markkinointipäällikkö Riikka Forsman.  

Myös myöhemmin syksyllä julkaistavalla Oulun kaupungin tapahtumakalenterilla osallistujat näkivät selvän funktion tapahtumallisten asioiden viestimiselle. Yhteiselle joulunajan ilmeelle annettiin vihreää valoa ja kattoteemaa toivottiin myös muille ajankohdille. 

Esimerkiksi Galleria MABD:n (Manninen Art, Branding & Design) Hanna Manniselle ja Outi Manniselle yhtenäinen joulun ilme on selvä: ”Totta kai sellainen tarvitaan.”  

Naisten idea ”näyteikkunahaasteesta”, jossa jokainen liike omalla panostuksellaan somistaa näyttävän ikkunan tai julkisivun, on esimerkki siitä, miten yhteisöllä voidaan saada vaikuttavuutta aikaan. Asioita lähdetään viemään nyt eteenpäin niin, että tierna-ajasta saataisiin Eeva Ojalan sanoin ”pysäyttävä”. 

Yhdessä keskustasta kiinnostava 

Liikekeskuksen toiminnanjohtaja Jarmo Hagelberg jakoi katsauksen kaupunkikeskustojen elinvoimasta sekä valotti Euromonitor Internationalin ennustetta vuoden 2020 kuluttajatrendeistä, jossa muiden muassa paikallisuus on yksi kiinnostavimmista suuntauksista. Hagelberg haastoi toimijoita miettimään uudella tavalla, miten keskustasta voidaan tehdä entistä kiinnostavampi. 
 
Viestintäjohtaja Mikko Salmi esitteli Oulun kaupungin imagotyötä, 13. marraskuuta avautuvaa tapahtumakalenteria sekä joulunajan tapahtumallisuuden alleen kokoavaa joulun ilmettä, tierna-aikaa. Salmen mukaan Oulun uusi brändi-ilme on tavoitteena julkaista Lumo-valofestivaalin yhteydessä vuonna 2021. Ensi vuoden kesäkuussa on tiedossa, tuleeko Oulusta Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. 

”Kyseessä on erittäin merkittävä hanke. Se voi tuoda satojen miljoonien eurojen taloudelliset vaikutukset Oulun alueelle”, toteaa Salmi.     

Eri tahot tervetulleita startteihin

Kaupunkikeskustan elinvoimaisuuden lisääminen, tapahtumallisuuden ja näkyvyyden kehittäminen on tärkeää niin Oulun kaupungin, keskustan yrittäjien kuin kaupunkilaisten näkökulmasta.

BusinessOulu on yhteistyössä tapahtuma-alan konsultointityötä tekevän Pink Eminencen, Oulun Liikekeskuksen, kauppakeskus Valkean, Oulun kaupungin sekä yhdyskunta- ja ympäristöpalvelujen kanssa työstänyt toimintamallin tapahtumien ympärille luotavalle yhteistyölle. Toimintamalli on esitetty Tapahtumien käsikirjassa. Tapahtumastartit ovat Tapahtumien käsikirjan yksi toimenpide-ehdotuksista.

Tapahtumastartteihin BusinessOulu kutsuu mukaan tapahtuman tuottajat ja viestijät, Oulun kaupungin viestijät, VisitOulun, Liikekeskus ry:n, Valkean edustajat sekä tapahtuman teemoihin sopivia yrityksiä. Myös kaikki, jotka ovat tapahtumista kiinnostuneita, ovat tervetulleita mukaan.