Pekurin K-Supermarketia kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa

Oulun ydinkeskustan uuden ruokakaupan K-Supermarket Pekurin ensimmäinen vuosi on ollut vauhdikas. Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden toiveisiin vastaaminen on saanut kauppiasparin Mika ja Jaana Saran muun muassa investoimaan kylmäkaappien lisämetreihin sekä löytämään tilaa asiakkaiden kahvi- tai lounashetkelle.

K-Supermarket Pekurin kauppiaspariskunta Mika ja Jaana Sara asettuvat hetkeksi värikkään pöytäryhmän äärelle ruokakaupan keskellä ja varmistavat, että suosituilla lounastiskeillä on kaikki asiat mallillaan. Oulun ydinkeskustan uusi ruokakauppa avattiin vuosi sitten ja siitä tuli nopeasti myös suosittu lounaiden, salaattien ja patonkien noutopaikka. Pöytäryhmä on yksi uusimmista Pekurin uudistuksista. Mika sanoo, että asiakkaan toiveeseen mahdollisuudesta lounaan nauttimiseen paikan päällä oli mieluista tarttua: Nyt ruokakauppa palvelee myös kahvilana, jossa voi nauttia kahvikupillisen lisäksi muun muassa lämpimän lounaan tai vaikkapa sushiaterian.

”Tätä kauppaa rakennetaan asiakkaille ja juuri tähän tapaan, vuorovaikutuksessa, asiakkaiden kanssa. Kauppa ei ole koskaan valmis ja vuoden kuluttua K-Supermarket Pekuri voi olla osin aivan toisenlainen. Olemme kaupan kehittämisessä aivan alussa, tätä matkaa tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa”, Mika odottaa.

Kauppiaspari pohtii nyt reilu vuosi avajaisten jälkeen, että uuden ruokakaupan startti on parhaassakin tapauksessa aina paras arvaus siitä, mitä tulevat asiakkaat siltä odottavat. Avajaisten jälkeen on oltava kaikki aistit tarkkana ohjatakseen omaa kauppaa oikeaan suuntaan. Jaana kertoo, että K-Supermarket Pekuria suunniteltiin toki huolella. Sarat kiersivät eri puolella Suomea ydinkeskustojen Supermarketteja ja pohtivat esimerkiksi sitä, toimivatko samat ideat Helsingin keskustassa ja Oulun kävelykeskustassa. Aiemmin he ovat olleet kauppiaina K-market Ruokavinkissä Maikkulassa ja Pekurin lisäksi Sarat luotsaavat myös K-Supermarket Hovihallia keskustassa.

Ennen Pekurin avausta pidettiin asiakasilta, jonne kutsuttiin sosiaalisen median välityksellä paneeliin ihmisiä kertomaan mitä he odottavat uudelta kaupalta. Asiakasilta vahvisti Sarojen näkemystä siitä mitä odotuksia uudelle kaupalle asetetaan ja antoi lisäksi uusia ajatuksia tulevaa varten.

”Uuden ruokakaupan suunnitteleminen on aikamoista salapoliisityötä. Suunnittelun taustalla on meidän selvä visio kaupasta, jonka haluamme asiakkaillemme tarjota. Lisäksi avauksen jälkeen tulee kuunnella asiakkaita ja heidän toiveitaan erityisen herkällä korvalla”, Jaana sanoo.

Panimotuotteiden kasvu laadusta ja erikoisjuomista

K-Supermarket Pekurin juomaosastolle tehtiin poikkeuksellisesti lisäinvestointi jo ensimmäisenä toimintavuotena. Mika laskee, että kylmätilan mitoitus ei missään nimessä ollut niukka, mutta virvoitusjuomien, panimotuotteiden ja vesien menekki on yllättänyt silti. Kauppiaspari huokaisee, että onneksi investointi tehtiin hiihtolomaviikolle, sillä myöhemmin vappubrunssien juomamyynti oli koko maan kärkitasoa.

”Myynnin kasvu ei tule isoista pakkauksista, joiden osuus olutmyynnistä on selvästi pienempi. Suuri osa pienpanimoiden tuotteista löytyy nyt kylmästä, joten hyllyiltä valitaan pullo yhtä, tölkki toista – meiltä haetaan erikoisuuksia”, Mika sanoo.

Sijainti Oulun ydinkeskustassa tekee K-Supermarket Pekurista poikkeuksellisen ruokakaupan. Sarat sanovat, että usein ostoskäynti on lyhyt ja nopea, mutta yhä useampi tekee kaupasta myös suuremmat ruokaostokset. K-Supermarket Pekuri pyrkii tuomaan uutuustuotteet valikoimiin ensimmäisten joukossa. Kauppiaat kiittelevät, että juuri tämän saavuttamiseen asiakkaiden apu ja yhteydenpito on ensisijaisen tärkeää.

”Ihmiset odottavat löytävänsä uutuustuotteet meiltä ja hyvin nopeasti ne myös löytävät meiltä paikkansa. Tehtävämme on myös tuoda herätteitä – tarjota jotain ennen kuin asiakkaamme osaavat sitä edes kaivata”, Jaana huomauttaa.

Paikallisuus isossa roolissa

Kauppakäynnin kohokohtia tuo poikkeuksellinen paikallisuus. Leipäosastolta löytyy mm. viereisen Cafe Roosterin korvapuustit, leivät ja patongit, joista myös Pekurin omat täytetyt patongit valmistetaan. Makeiden tuotteiden valikoimista löytyy paljon isompien ja pienempien paikallisten leipomoiden ja kahviloiden tuotteita. Sushit mm. valmistetaan Pekuriin joka aamu kivenheiton päässä Torii sushissa.

”Kaikki nämä valinnat on tehty meidän asiakkaillemme ja heitä tarkasti kuunnellen. Se ei ole vain meidän kauppiaiden työtä, vaan koko henkilökuntamme on sitoutunut asiakaspalveluun ja valikoiman kehittämiseen. Kaupan kehittäminen on hyvällä alulla ja tästä onkin hyvä jatkaa matkaa eteenpäin.”, Mika ja Jaana painottavat

K-Supermarket Pekurilla on tiivis Facebook-yhteisö ja hyvin usein ideat kantautuvat sen välityksellä. Jaana paljastaa, että vegaanisten tuotteiden löytämisessä apuna on olleet erityisen aktiiviset oululaiset vegaanit. Esimerkiksi vegaaniset kebabit eli Vönerit tulivat Oulussa ensimmäisenä myyntiin juuri Pekurissa.

”Vöner-vartaita myytiin jouluna ennakkovarauksella 250 kappaletta, eli selvästi enemmän kuin joulukinkkuja. Meidän piti erikseen vakuuttaa valmistaja siitä, että olemme todella tosissamme tilauksemme kanssa”, Mika naurahtaa.

Tervetuloa K-Supermarket Pekuriin!

Osoite: Kauppurienkatu 10, 90100 Oulu
Puhelin: 0103383080

Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa.

 

Artikkeli on K-Supermarket Pekurin tuottamaa kaupallista sisältöä.