Arkiajot sähköistyivät – Juhan Auto myy uusista henkilöautoista eniten hybridimalleja


Hybridiautot ovat astuneet valokeilaan ensisijaisina vaihtoehtoina uusien autojen markkinoilla. Noin seitsemän kymmenestä oululaisen Juhan Auton myymistä uusista henkilöautoista on Toyotan itselataavia täyshybridimalleja, joilla voi ajaa erityisesti taajamanopeuksissa hetken pelkästään sähkön voimin.

Toyotalla on Suomen laajin hybridivalikoima seitsemällä eri vaihtoehdolla: Yaris, Auris, Auris touring sports, C-HR, Rav4, Prius, Prius + ja ladattava Prius Plugin-In. Tämän Lisäksi kaikki Suomessa myynnissä olevat ylelliset Lexus-mallit ovat itselataavia täyshybridejä.

Toimitusjohtaja Sakari Huikuri sanoo, että myyntimenestyksen taustalla on asiakkaiden lisääntyvä tietoisuus liikenteen päästöistä sekä puhdasta taloudellista maalaisjärkeä.

Täyshybridin kulutus on sama tai pienempi kuin vastaavan dieselauton, mutta dieselveroa ei tule kuitenkaan maksettavaksi. Auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi jälleenmyynti- ja vaihtoarvo on suuren kysynnän ansiosta varsin hyvä.

Oululaiselle insinöörille Seppo Salolle Toyotat ovat tuttuja vuosituhannen taitteesta alkaen. Nyt kokeneella autoilijalla on allaan jo toinen Prius-hybridiauto. Salo sanoo, että autoilun kokonaiskustannukset ovat hänelle alemmat kuin koskaan aikaisemmin, vaikka yksistään Toyotat ovat kiertäneet hänellä lähes miljoonan kilometrin taipaleen. Säästeliäällä ajotavalla hän on yltänyt jopa alle neljän litran keskikulutukseen. Salo pohtii, että tekniikan lisäksi kuljettajalle on suuri rooli, kun kulutus halutaan aivan minimiin.

”Asenne miten suhtaudun kanssakulkijoihin ja muuhun liikenteeseen ratkaisee suuresti sen, millaisilla kulutuksilla auto kulkee. Joustava ajotapa ja ennakointi ovat ratkaisevia tekijöitä ja ne taas edellyttävät hyvä ymmärrystä ja yhteistyötä muun liikenteen kanssa”, hän huomauttaa.

Täyshybridi ei tarvitse latausjohtoa

Toyotan täyshybridit lataavat sähkömoottorin käyttämää akustoa jarrutusvaiheessa, auton rullatessa ja yhdessä polttomoottorin ollessa käytössä joten akkuja ei tarvitse ladata erikseen. Akuilla on kymmenen vuoden ja 350 000 kilometrin akkuturva. Toyotan hybridimallit sijoittuvat vähävikaisimpien automallien joukkoon suomalaisissa katsastustilastoissa.

Auto vaihtaa bensiini- ja sähkömoottorin välillä automaattisesti. Huikuri sanoo, että kuljettaja havaitsee muutoksen auton mittaritaulusta ja bensiinimoottorin vaimenemisesta. Auton hybridijärjestelmä ”haistelee” itse milloin akkujen varaus on riittävä liikkumaan pelkällä sähköllä ja sammuttaa silloin polttomoottorin. Päästöttömän, itselataavan sähkömoottorin edut korostuvat taajama-ajossa – juuri missä keskivertoautoilija kerryttää leijonanosan ajokilometreistään.

”Taajama-alueella täyshybridi kulkee noin puolet ajasta sähköllä. Sen myötä kokonaiskulutus on aidosti vähäinen, sillä perinteisesti bensiiniauton kulutus on voinut tuplaantua taajamassa.”

Taajama-ajoon tuo helppoutta täyshybrideistä aina löytyvä portaaton automaattivaihteisto. Huikuri sanoo, että automaattivaihteisten autojen kysyntä on niinkään kasvanut voimakkaasti. Juhan Autossa automaattivaihteisten henkilöautojen myynti on kaksinkertaistunut edellisten kolmen vuoden aikana. Samalla bensiiniautojen ja täyshybridien hintaero on kaventunut entisestään, sillä perusmalleissa automaattivaihteisto on lisävaruste.

”Jos aiempaa kokemusta ei ole, automaattivaihteisella autolla ajaminen mietityttää sen ensimmäisen liikkeellelähdön verran, mutta ei enää sen jälkeen. Kerran automaatin ostanut vaihtaa käsivaihteiseen takaisin hyvin harvoin.”

Myös Seppo Salo aikoo pysyä Toyotan hybridimalleissa.

”Toyotan 20-vuoden ja yli 11 miljoonan auton kokemus hybridiautojen valmistamisessa tuo sitä luotettavuutta, mitä suomalaisissa vaihtelevissa olosuhteissa ja pitkillä matkoilla tarvitaan. Auto on turvallinen ja vakaa kulkija, jolla on mukavaa lähteä pidemmällekin matkalle. Yhdellä tankkauksella mennään jopa 800-900 kilometriä!”

Lue lisää markkinoiden edistyksellisimmästä hybriditekniikasta tästä >>

Lähdössä koeajolle? Katso miten lystikästä on ajaa hybridiautolla

Seppo Salo innostui taloudellisen ajamisen hiomisesta

Kokemuksia Toyotan hybridiautoista

Olen ajanut Toyotan autoilla kohta 18 vuotta. Alun perin Toyota merkkisen auton hankinta tuli ajankohtaiseksi, kun sain tarpeekseni aiemmasta automerkistä, jolla olin ajanut pitkään. Syynä oli mm. se, että dieselmoottoriin menevät polttoaineputket katkesivat moottorin tärinästä, johtuen ilmeisesti suunnitteluvirheestä. Aiempi samanmerkkinen oli saanut sähkövian ja sisään tulvi runsaasti savua. Ongelmaa ei koskaan löydetty merkkiliikkeen korjaamolla. Oli aika vaihtaa automerkki luotettavampaan.

Olin lukenut Toyotan uraa uurtavasta laatutyöstä Japanissa ja päätin uskoa tilastoja, joista Toyotan kestävyys tuli selvästi esille. Myös ystävien hyvät kokemukset vahvistivat uskoani.
Olen ajanut useita Avensis -mallisarjan autoja vuodesta 2001 alkaen ja sitten kun hybridit alkoivat yleistyä, vaihdoin Juhan Autosta Toyota Prius+ tila-auton. Siitä saatujen erittäin myönteisten kokemusten perusteella ja osittain myös uteliaisuuden takia vaihdoin viimeksi samasta liikkeestä Toyota Prius mallin autoon. Halusin kovasti tietää millaisilla kulutuksilla viimeisintä hybriditekniikkaa käyttävä auto voisi kulkea.

Olen opiskellut kantapään kautta, miten hybridiautolla ajetaan. Toki sain Juhan Autosta hyvä eväät ja opastuksen, mutta lopullinen ymmärrys on muodostunut ajettujen kilometrien myötä.

Autoa eteenpäin kuljettavia voimia eli moottoreita on kolme. Bensiinimoottori, sähkömoottori ja tärkein kaikista on tilannemoottori. Se on penkin ja ratin välissä oleva ymmärrys siitä, millä voimalla kaasua ja jarrua missäkin liikennetilanteessa ja maastonkohdassa tulee käyttää ja millä nopeudella on viisasta ajaa.

Olen myös oppinut ymmärtämään, että aina kun painan tai joudun painamaan jarrua, häviän rahaa. Toki nyt hieman vähemmän, koska ajan akkua latautuu jarrutuksen aikana. Tämä tarkoittaa ennakoivaa ajamistapaa. Yritän katsoa pidemmällä oleviin liikennevaloihin ja päätellä milloin ne vaihtuvat vihreisiin. Samalla myös ihmettelen miksi kanssa-autoilijoilla on niin kova kiire katselemaan vierestä punaisia valoja seuraavassa risteyksessä. Myös maantieajossa liikenteen lukeminen on tärkeää. Pitää yrittää löytää oikea tapa edetä jouhevasti, ilman jarrutuksia tai turhia kiihdytyksiä.

Kokemukseni ovat olleet myönteisen mielenkiintoisia. Olen oppinut arvostamaan Toyotan tapaa rakentaa hybridiauto. Se toimii kaupunkiliikenteessä erinomaisesti, mutta mielenkiintoista on, että se toimii myös matka-ajossa erittäin taloudellisesti. Ajan usein pitkää matkaa nelostietä etelään ja takaisin Ouluun muun liikenteen tahdittamana. Kykenen ajamaan niin, että kulutukset ovat minimitasoa. Kesällä hyvissä olosuhteissa kulutuslukemat hipovat 4 litraa 100 kilometriä kohden, joskus jopa alle sen. Sen olen myös havainnut, miten herkkä hybridiauto on sateelle, vastatuulelle ja irtolumelle. Myös kylmänä, ennen lämpiämistä auto kuluttaa enemmän. Kun olosuhteet eivät ole optimaaliset kulutus nousee helposti 0,5-0,7 litraa suuremmaksi. Pitkän aikavälin kulutukset ovat kuitenkin kokonaisuutena reilusti alle 4,5 litraa/100 km ja siinä on mukana kahden vuoden kaikki ajot yli 30000 km.

Kulutuslukemiin vaikuttaa varsinkin hybridin kaltaisessa ja kulutuksen kannalta herkäksi viritetyssä autossa kuljettajan ajotapa ja suhtautuminen liikenteeseen erittäin paljon. Asenne miten suhtaudun kanssakulkijoihin ja muuhun liikenteeseen ratkaisee suuresti sen, millaisilla kulutuksilla auto kulkee. Joustava ajotapa ja ennakointi ovat ratkaisevia tekijöitä ja ne taas edellyttävät hyvä ymmärrystä ja yhteistyötä muun liikenteen kanssa. Oikea tapa ajaa hybridillä vaatii aika suuria kilometrimääriä opiskelua ja mielenkiintoisa ahaa elämyksiä, mutta se on opittavissa. Odotan innolla mitä uusia innovaatioita seuraavaan mallin on tulossa. Nykyisessä mallissa on kaikki viimeisin tekniikka, joka osaltaan lisää turvallisuutta. Varsinkin kun vuosia kertyy kuljettajalle koko ajan lisää.

Olen vakuuttunut ja vaikuttunut siitä, miten hyvin Toyotan valmistamat autot ovat toimineet. Olen ajanut niillä yli puoli miljoona kilometriä. Yhtenäkään aamuna, kun on ollut tarve lähteä matkalle, ei ole ollut ongelmia. Matka on myös aina päättynyt samalla autolla perille saakka ilman ongelmia. Yksi poikkeus tässä on ollut, se oli talvisen tienpidon aiheuttama rengasrikko pari vuotta sitten.

Muista hybrideistä en osaa enkä haluakaan arvioida miten en toimivat, mutta yhdestä asiasta olen varma. Toyota osaa hybridien valmistamisen ja virityksen juuri siten kuin suomalaisissa vaihtelevissa olosuhteissa ja pitkillä matkoilla tarvitaan. Tankillisella voi ajella 800 – 900 km. Ajan tällä hetkellä pienimmillä käyttökustannuksilla kuin koskaan aiemmin. Auto on turvallinen ja vakaa kulkija, jolla on mukavaa lähteä pidemmällekin matkalle. Pienenä nyanssina voin kertoa, että auto ehdottelee mm. paussin pitämistä, kun se havaitsee siihen tarvetta. Se tuntuu aika kivalta ja kahvitauko tulee aina tarpeeseen.

juhanautologo

Löydät meidät Toppilasta Tervahovintieltä – tervetuloa!
Avoinna: ma-pe klo 10-18, la klo 10-15.

Katso ajankohtaiset tarjoukset ja uutiset tästä >>

 

 

Artikkeli on Juhan Auton tuottamaa kaupallista sisältöä.