Lähilääkäri ei vaihdu jokaisella käynnillä

Anna-Kaisa Lappi ja Henrika Mensah2

Julkisten terveyspalvelujen keskittäminen on herättänyt monissa suomalaisissa kaipuun entisaikojen perhelääkärijärjestelmään. Suurten laitosten aikana henkilökohtaisten lääkäripalvelujen ja paikallisuuden arvostus ovat nousussa.

– Ihmiset tuntuvat kaipaavan pieniä vanhoja terveysasemakäytäntöjä takaisin, sanoo yleislääketieteen erikoislääkäri Henrika Mensah Caritas Lähilääkäristä.

Oulun alueelle avattiin juuri kolme uutta Lähilääkäri-vastaanottopistettä tarjoamaan potilaille paikallisia palveluja ja henkilökohtaista hoitoa. Vastaanotot sijaitsevat Tuirassa Caritas Matriitin tiloissa, Puolivälinkankaalla Metsolan Kartanossa ja Oulunsalon keskustassa.

– Vaikka olemme Tuirassa ja Puolivälinkankaalla palvelutalojen tiloissa, niin Lähilääkäri-palvelut ovat kaikille avoimia, Mensah muistuttaa.

Lähilääkäri-vastaanottopiste

Samat palvelut kuin terveyskeskuksissa

Kaiken ikäisille tarkoitetuissa vastaanottopisteissä tarjotaan yleislääkäripalveluja. Lähilääkärillä voi käydä myös kroonisten sairauksien kontrollikäynneillä sekä saada erilaisia lääkärintodistuksia ja lausuntoja. Myös laboratorionäytteiden ottaminen onnistuu vastaanotolla.

Palvelu poikkeaa terveyskeskuksista ja monista yksityisistä kilpailijoista siinä, että Lähilääkärissä potilas varaa ajan aina nimenomaan lääkärin vastaanotolle.

– Hinta on myös varsin kohtuullinen, jos lähdetään vertaamaan isoimpiin kilpailijoihin, Mensah kertoo.

Lääkärikäynnin hinnaksi jää Kela-korvauksen jälkeen 46 euroa. Potilaat ovat löytäneet Lähilääkärin pakeille yllättävän hyvin, vaikka kyseessä on uusi palvelu.

– Aikoja ovat varanneet mukavasti muutkin kuin palvelutalojen asukkaat. Se on ollut positiivinen yllätys, sairaanhoitaja Anna- Kaisa Lappi toteaa.

Henkilökohtainen hoitosuhde

Palvelussa pyritään aina siihen, että ajan varaava potilas pääsee käymään lääkärin vastaanotolla saman päivän aikana. Joustavuus on olennainen osa arkisin käytettävissä olevaa toimintamallia.

– Olemme luoneet aikataulumme sellaiseksi, että sitä pystytään tarvittaessa muokkaamaan. Tarkoitus on toimia potilaiden tarpeiden mukaan, Mensah sanoo.

Tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu myös se, että lääkäri ja hoitaja eivät vaihdu jokaisella käynnillä. Hoitosuhteeseen panostava palvelu muistuttaakin hieman entisaikojen perhelääkärijärjestelmää.

– Se on aika iso asia, jota ihmiset tuntuvat arvostavan koko ajan enemmän. Sellaista pysyvyyttä ei löydy enää aina yksityislääkäripalveluissakaan, Mensah sanoo.

– Meille ei joudu tulemaan jonottamaan päiväksi, vaan ajan saa oikeasti varata. Eihän se kivaa ole kipeänä lähteä mihinkään istumaan, Lappi jatkaa.


Caritas Lähilääkärit palvelevat ystävällisesti ammattitaidolla! Varaa aika arkipäivisin soittamalla 044 762 0001

logo

Artikkeli on osa Caritas-yhteisön tuottamaa kaupallista sisältöä.