Biokaasuautojen myynnille povataan kovaa kasvua Oulussa – Pörhön ja Gasumin yhteisasema avattu Limingantulliin

”Biokaasuautojen myynnin odotetaan kääntyvän kasvuun Oulun seudulla nyt, kun Gasumin ja meidän yhteinen uusi biokaasun tankkausasema on avattu Oulun Limingantulliin”, uskoo Pörhön autoliikekonsernin toimitusjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö.

Pörhön Autoliike Oy on investoinut viimeisen kahden vuoden aikana merkittävästi ympäristöystävällisyyteen. Ensimmäinen investointi oli Oulun Energian rakentama aurinkovoimala Oulun toimitalomme katolle, nyt on avattu Gasumin kanssa yhteistyössä toteutettu biokaasuasema toimitalomme pihalle. Tämä biokaasu tuotetaan jätteistä Oulussa Ruskon biokaasulaitoksella. Pörhön Autoliike Oy:ssä myytävien kaasuautojen valikoima kasvaa erityisen paljon tänä ja ensi vuonna. Mallistossamme on tänään jo 9 erilaista kaasuautomallia.

Autonkäyttäjät ovat olleet epätietoisia, minkälaista käyttövoimaa käyttävä auto tulisi hankkia. Tutkimusten mukaan autoilijoita huolettaa kuinka pitkän ajomatkan uusi käyttövoima autolle sallii ja minkälaiset uuden käyttövoiman vaatimat tankkausmahdollisuudet ovat. Kaasuautoissa tätä tankkausongelmaa ei ole, koska autossa on sekä kaasu- että bensiinitankki ja ajomatka tankillisella on nykyisten bensiini/diesel autojen luokkaa. Kaasuauton polttoainekustannus on noin puolet vastaavan bensiiniauton kustannuksista, kun lasketaan kustannus suomalaisen autoilijan keskimääräisestä ajosuoritteesta. Tämä johtuu kaasun alhaisemmasta hinnasta.

Yleisin autojen käyttämä käyttövoima vaihtoehto on edelleen diesel ja bensiini. Ne eivät poistu mihinkään ja uudet diesel- ja bensiini autot ovat tällä hetkellä erittäin ympäristöystävällisiä. Lainsäädäntö on kuitenkin ohjaamassa autoilijoita entistä vähäpäästöisimpiin vaihtoehtoihin. Kaasu käyttövoimana on tulossa vahvasti.

Pörhön Autoliikkeelle tarjoutui tilaisuus rakentaa kaasuasema yhdessä Gasum Oy:n kanssa. Näemme investoinnin pidemmälle tulevaisuuteen. Kaasuasema avattiin 13. kesäkuuta. Kaasuautovalikoimamme on koeajettavissa joka päivä ja opastamme sen tankkausta. Kaasuauton käyttö ja tankkaus on perinteisten bensiini ja diesel autojen tapaan helppoa. Tekniikkaa on myös testattu pitkään ja sen käytössä ei ole ongelmia kovilla pakkasillakaan. Kaasuauton kulutus on jopa tasaisempaa eri lämpötiloissa.

Ruotsissa jo 55000 kaasuautoa

Biokaasulla toimivia henkilöautoja on Oulun seudulla käytössä jo lähes kaksisataa, kun koko Suomessa niitä on jo noin 7000. Etelä-Suomessa niiden suosio on noussut tiheän biokaasun tankkausasemaverkon ansiosta. Esimerkiksi Ruotsissa biokaasulla toimivia henkilöautoja on jo noin 55000.

”Meillä on pääasiassa Etelä-Suomessa yhteensä 28 biokaasun tankkausasemaa. Tänä vuonna niitä tulee vielä kuusi lisää, joista yksi on Oulun asema”, kertoo Gasumin kehityspäällikkö Markus Kaarlela.

”Ilmastoystävällinen biokaasu sopii erinomaisesti pitkien etäisyyksien Pohjois-Suomeen, jossa ei ole vielä riittävän kattavaa sähköautojen latausverkostoa”, Matti Pörhö kertoo.

”Biokaasuautojen myynti lähtisi Oulussa rajuun kasvuun, jos Rovaniemelle tai länsirajalle Kolarin korkeudelle avattaisiin biokaasun tankkausasemat”, sanoo oululainen lääkäri Juha Auvinen.

Hän on ajanut noin vuoden biokaasua käyttävällä Volkswagen Caddy Maxilla. Auton 37 kilon kaasusäiliö riittää 800 kilometrin ajoon. Lisäksi autossa on 13 litran bensiinisäiliö. Tankkaaminen on Auvisen mukaan yhtä helppoa kuin bensiinin tankkaaminen.

Pörhön Autoliikkeen ja Gasumin välillä on käynnistetty keskustelu Rovaniemelle perustettavasta kaasuasemasta. Matti Pörhö on optimistinen keskustelujen suhteen.

Osa asiakkaista haluaa kaasutaksin

Oululainen taksiautoilija Sampsa Aro on huomannut, että osa hänen asiakkaistaan haluaa matkustaa pelkästään biokaasuautolla ekologisista syistä.

Sampsa Aro

Pörhön Autoliike vauhdittaa kaasuautojen myyntiä tarjoamalla vuoden biokaasut jokaiselle uuden auton ostajalle ilmaiseksi

Suosituin Volkswagenin kaasuauto on Caddy Maxi TGI. Volkswagenin TGI kaasuautomallisto Suomessa täydentyy tänä kesänä Golfilla, Pololla ja Up:lla. Audi malliston g-tron kaasuversiot ovat A3 ja A4 sekä todellinen premium luokan kaasu Audi A5 Sportback Business 40-g S-tronic Edition. Autoa myydään hintaan 45.468 euroa, kertoo Pörhön Autoliike Oy:n myyntijohtaja Jarmo Tikkanen.

Hän lisää, että ”olemme varmoja, että kaasuautot tulevat olemaan myynnissämme merkittävä autoryhmä ja niiden ympäristöystävällisyys liitettynä erityisen hyvään ja koettuun teknilliseen toiminnallisuuteen huomataan pian. Pohjoisessakaan kaasuauton ajoetäisyys ei ole ongelma”.

”Suomen eniten myyty kaasuautomalli on Seat ST farmari automaattivaihteistolla, jonka hinta on toimituskuluineen 26 269 euroa. Vastaava bensiinimalli maksaa 28 612 euroa. Biokaasuautolla on alhaisempi verokohtelu”, kertoo Pörhön Autoliikkeen Seat myyntipäällikkö Markku Alasuutari.

”Tämän Seatin toimintasäde on 650 kilometriä, joista 500 kilometriä päästään kaasulla. Lisänä on pieni bensiinisäiliö. Myös kylmänä moottori käynnistyy bensiinillä, mutta auto muuttaa sen huomaamattomasti kaasulle”, Alasuutari sanoo.

Mikä on Gasum?

Energiayhtiö Gasum Oy on vuonna 1994 perustettu kaasunmyyntiyhtiö, joka omistaa maakaasun siirtoverkoston Suomessa. Yhtiö vastaa maakaasun maahantuonnista, siirrosta ja tukkumyynnistä. Se edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä ja tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa.
2010-luvulta lähtinen Gasum on panostanut biokaasuun, jota myydään muun muassa liikennekäyttöön ja teollisuudelle. Gasum-konsernissa työskentelee noin 450 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 925 milj. euroa. Gasum on 100 prosenttisesti Suomen valtion omistama yhtiö.

 

Pörhön Autoliike Oy on 63 vuotias pohjoissuomalainen perheyhtiö, joka panostaa ympäristöystävällisyyteen liittymällä autoalan Green Deal sopimukseen. Ensimmäinen askel on otettu rakentamalla aurinkovoimala autoliikkeen katolle ensimmäisenä autokaupan toimijana. Seuraavana on vuorossa nyt tontillemme avattu kaasuasema, johon kaasu tulee oululaiselta Ruskon biokaasulaitokselta. Kesällä valmistuu Plug-it yhteistyönä sähköautoille yleinen latausasema Audi -talon päätyyn, joka täydentää tällä hetkellä jo Nissan-Peugeot-Citroen- Seat talon pihalla olevaa latausyksikköä.

Suomen autoistuminen ja tieliikenne on rakennettu sodan jälkeisessä Suomessa. Pörhön Autoliike on saanut olla mukana tuossa rakennustyössä koko toimintansa ajan. Tänään maamme elinkeinoelämä ja suomalaisten arki pyörii pitkälti kumipyörien varassa. Pörhöläiset ovat omalta osaltaan varmistamassa, että tuo arki sujuu mutkattomasti myös tulevaisuudessa. Panostamme ympäristöystävälliseen kehitykseen. Joka neljäs auto alueellamme on lähtöisin konsernistamme.

 

 

Artikkeli on Pörhön Autoliikkeen tuottamaa kaupallista sisältöä.