Rikkinäinen tuulilasi on turvallisuusriski
Tuulilasin korjaus kannattaa tehdä heti, kun kivenisku syntyy.
– Jos korjauttamista viivyttää, se muuttuu hankalammaksi. Lasin sisään menee pölyä ja muuta likaa, joka on vaikea poistaa, ja lasiin jää näkyvä jälki, muistuttaa Pörhön jälkimarkkinointipäällikkö Pekka Mustonen.
Korjaus kannattaa tehdä heti siksikin, että muuten edessä saattaa olla reilusti kalliimpi lasku.
– Tuulilasi on autossa kantava rakenne, ja kori elää. Näin ollen kiveniskusta lähtee helposti halkeama, jota ei enää voi korjata vaan tuulilasi pitää vaihtaa kokonaan. Niin kauan kuin jälki on pelkkä isku, se voidaan siististi ja turvallisesti korjata.
Joka toisessa tuulilasissa huomautettavaa
Rikkinäinen tuulilasi on turvallisuusriski. Muun muassa Liikenneturvan, Trafin ja Oulun yliopiston yhteistyönä järjestämässä Kirkkaasti turvallisin -kampanjassa* havaittiin, että autoilijoiden tuulilaseista noin puolet vaatii toimenpiteitä.
– Yleisimpiä vaurioita ovat kiveniskut ja halkeamat. Iskuja korjataan meillä päivittäin, ja tuulilaseja myös vaihdetaan paljon. Kun tiellä on nastoja tai kiviä, vaurioita syntyy aina, Mustonen sanoo.
Ei ole aivan yhdentekevää, mihin liikkeeseen tuulilasin vie vaihdettavaksi.
– Uusien autojen tuulilaseissa on tekniikkaa, kuten sadetunnistimia ja kameroita, jotka pitää kalibroida uudelleen samalla, kun tuulilasi vaihdetaan. Ikävien yllätysten välttämiseksi kannattaa vaihdattaa tuulilasi omassa merkkihuollossa.
Tuulilasivakuutus korvaa kulut
Kiveniskun korjaaminen on nopea ja edullinen toimenpide, jolla tuulilasi saadaan entisen veroiseksi.
– Yhden vaurion korjaus kestää noin 45 minuuttia. Hinta ensimmäisestä kiveniskusta on noin viisikymppiä ja seuraavat 35 euroa. Mikäli tuulilasi joudutaan uusimaan, vaihto kestää noin kaksi ja puoli tuntia ja hinta riippuu auton merkistä ja mallista. Monella asiakkaalla on kuitenkin nykypäivänä jo tuulilasivakuutus, jolloin korjauksesta ei tule kuluja ollenkaan, muistuttaa Mustonen.
*) Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjan järjestivät yhteistyössä Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), Liikenneturva, Helsingin Metropolia, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto. Kampanjassa tarkistettiin ABC-asemien pihoilla ilmaiseksi autojen tuulilaseja Hämeenlinnassa, Oulussa, Seinäjoella ja Turussa.
Artikkeli on Pörhön autoliikkeen tuottamaa kaupallista sisältöä.
Uusi e-Golf tulee myyntiin Oulussa
/ Pörhö / Miia KarvonenSähköautoilla patoutunutta kysyntää – pelkästään Helsingissä testiajajaksi ilmoittautui 18000 halukasta.
Pörhö antaa vaihtoautolle arvoa
/ Vaihtoautot / Miia KarvonenPesun kautta liikkeen perälle ja hintalappu tuulilasiin. Tällaiseksi on helppo kuvitella vaihtoauton kohtalo ennen uuden omistajan löytymistä. Pörhö Oulun Vaihtoautokeskuksessa prosessiin uhrataan kuitenkin huomattavasti enemmän aikaa ja vaivaa. Laadukkaan vaihtoautokannan mahdollistaa monivaiheinen ja tarkka prosessi.
Palvelu ja asiantuntemus yhdistyvät Pohjois-Suomen suurimmassa tavara-autokeskuksessa
/ Pörhö, Pörhö tavara-autokeskus / Miia KarvonenOulun Limingantullissa sijaitseva Pörhön Tavara-Autokeskus on Pohjois-Suomen suurin hyötyautoihin erikoistunut autotalo. Saman katon alta löytyvät kätevästi uusimmat mallit, asiantunteva palvelu sekä asiakkaan toiveiden mukaan räätälöidyt paketit.
Riskittömyys on valttia vaihtoautokaupoilla
/ Pörhö, Vaihtoautot / Miia KarvonenSopivaa vaihtoautoa etsivän asiakkaan toivelistalla on usein yksi tekijä ylitse muiden: ajopeliin ja sen toimivuuteen pitää pystyä luottamaan. Pörhö Oulu Vaihtoautokeskuksen johtaja Timo Lakkalan mukaan kauppojen onnistumiseksi myös myyjän pitää olla varma, että asiakkaalle tarjottava auto on kaikin puolin moitteettomassa kunnossa.
Pörhön Autoliikkeen historiikki yllättää – katso video!
/ Pörhön historia / Miia KarvonenPörhön Autoliikkeen 60-vuotinen historia on saatu yksiin kansiin autokaupan pitkän linjan konkarin, liikenneneuvos Harri Nykäsen kirjoittamana. Teos Routatie – Pörhön Autoliikkeen 60 vuotta kertoo, kuinka yllättävienkin käänteiden takana nykyisen konserniksi kasvaneen yhtiön menestys on.