Mikä on tarina Suomen vanhimman autoliikkeen takana?
Karunkilaisen maanviljelijän poika Eelis Iisak Aine perusti Aineen autoliikkeen aloittamalla Ford-merkkisten automobiilien tuonnin Tanskasta vuonna 1923. Ensimmäinen maailmansota vaikeutti autojen maahantuontia ja vasta 1920-luvulla sallittiin henkilöautojen tuonti, jolloin autoista oli jo kova pula. Autoja ostettiin sieltä, mistä oli mahdollista.
Aineen autoyhtiö oli ensimmäinen autoalan yritys koko Pohjois-Suomessa. Uskoa autoilun tulevaisuuteen ei kuitenkaan puuttunut, ja niinpä Aine perusti sivuliikkeen Rovaniemelle jo vuonna 1925. Tosin autoalasta elinkeinona ei Suomessa tuolloin voitu varsinaisesti puhua. Auto oli harvinainen kulkuväline eikä tieverkostoakaan juuri ollut – ja missä oli, siellä hevoset pillastuivat ja vastaantulo ja ohittaminen olivat aikaa vievää puuhaa.
1920-luvun loppu ja 1930-luku olivat Fordien aikaa. Lumikiitäjiä, Fordin alustalle rakennettuja moottorikelkan edeltäjiä, myytiin Pohjois-Suomeen ja Ruotsiin mm. rajavartiostolle ja tullille. Lumikiitäjät koottiin itse osista Torniossa Fordin alustalle. Ne olivat eräänlaisia maastoauton ja moottorikelkan välimuotoja, joissa moottori pyöritti telaketjuja.
Autokauppa on suhdanneherkkä ala, joka ensimmäisenä kohtaa vallitsevat virtaukset. Sanomalehti Perä-Pohjassa uutisoitiin jo 1930-luvulla, kuinka autojen kysyntä Peräpohjolassa on vähentynyt huomattavasti. E.I. Aine mainitsi lehdessä, kuinka ”autokauppiaan silmillä katsoen tilanne on tällä hetkellä suorastaan huolestuttava. Maksukyky on kaikkialla heikkoa. Velaksi vaunuja kyllä ostettaisiin, mutta epävarmoihin kauppoihin ei ole ryhtymistä”.
Autokaupassa on koettu siis alusta asti ensimmäisenä sekä nousu- että laskusuhdanteet, mikä tekee liikkeen 90-vuotisen historian ja säilymisen perheyrityksenä entistä merkittävämmäksi.
Vaikka autoilu oli nuorta 30-luvulla, moottoriurheiluakin jo harrastettiin. E.I. Aine oli innokas ajamaan jäärata-ajoissa, kuten myös hänen poikansa Veli Aine pari vuosikymmentä myöhemmin. Pohjois-Suomen ensimmäiset autokilpailut järjestettiin vuoden 1928 joulukuussa Ounasjoen jäällä Rovaniemellä. Kilpailuun osallistui myös paikallinen autokauppias E.I. Aine. Kilpailut olivat hyvää mainosta autoille, kuten E.I. Aine Rovaniemi-lehdessä kertoo 29.12.1928. Pohjois-Suomessa jäärata-ajoja jatkettiin ainakin vielä 1960-luvulle asti.
Sota katkaisi autokaupan. Sodan jälkeen Veli Aineen käynnistäessä autoliikkeen uudestaan, oli Aineen Autoyhtiöstä jäljellä vain kasa tuhkaa, nimikilpi ja yhteydet tavarantoimittajiin. Tuontisäännöstelyjen vuoksi oli autoja vaikea saada ja myyntiin saatiinkin aluksi vain muutamia uusia autoja vuodessa. Ensimmäisen ihkauuden auton, Standard Vanguardin, sai Veli Aine omaan käyttöönsä 1949, siihen asti oli ajettu käytetyillä.
Enimmäkseen autoilijat kaipasivat varaosia ja korjaamopalveluja kunnostaakseen ennen sotaa hankittuja autojaan. Veli Aine matkusti jatkuvasti Helsinkiin tapaamaan maahantuojia ja osti varaosia mistä sai. Hän rahtasi osat Tornioon ja kutsui ostajat paikalle. Ostajat olivat pääasiassa jälleenrakennuksesta vastaavia hankintapäälliköitä. Kun kaupat oli tehty, siirtyi ”johtaja” konttorin puolelle, kirjoitti laskut ja kiersi sitten itse perimässä ne asiakkailta.
1940-luvun loppupuoli ja 1950-luku olivat vilkasta jälleenrakennuksen aikaa. Vanaja -kuorma- ja linja-autot sekä Ferguson-traktorit olivat kysyttyä tavaraa. Sitä mukaa, kun henkilöautoja saatiin, myytiin Standard Vanguardeja, Studebakereita, Citroeneja, Ifoja ja Wartburgeja.
Ouluun perustettiin ”sivuliike” vuonna 1953. Oulussa toiminta alkoi aluksi keskustassa, Saaristonkadun vuokrahuoneistossa, jossa nykyisin toimii ravintola 45special. Jo muutaman vuoden kuluttua hankittiin Limingantulliin kiinteistö, jossa Aine toimi lähes 50 vuoden ajan.
Länsiautojen tuontisäännöstely loppui 1962 ja sen myötä henkilöautojen määrä alkoi kasvaa Suomessa. Simca 1000:sta tuli oikea kansanauto, jota tuotiin laivalasteittain Oulun, Kemin ja Tornion satamiin. Aineelta myytiin ensimmäiset Mazdat ja amerikkalaisilla Chryslereillä sekä saksalaisilla bemareilla herrasteltiin uusilla teillä ennen nopeusrajoitusten voimaantuloa..
Scan-Auton edustukset tulivat Aineelle vuosikymmenen lopulla. Vanajat muuttuivat Scanioiksi ja varsinkin Saab 95-farmari ja koko kansan Saab 96 vietiin käsistä. Harvinainen ei ollut liikkeeseen saapasteleva isäntämies, joka leväytti ruskean kaksisolkisen salkkunsa pöydälle ja latoi ysikuutosen hinnan pöydälle.
Saabin menestyksen myötä uusia autotaloja rakennettiin Ouluun (1971 ja 1978) ja Rovaniemelle (1975). Autoliikkeistä oli tullut suuria autoalan tavarataloja. Henkilökuntaa Aineella oli noin 150 henkeä. Vuosikymmen oli voimakkaan kasvun aikaa, joka huipentui vuonna 1980 valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon vastaanottamiseen tunnustuksena menestyksellisestä ja esimerkillisestä toiminnasta.
Autokaupassa alkoivat 1980-luvulla puhaltaa uudet itämaiset tuulet; japanilaiset autot valloittivat Suomea, niin myös Aine Oy:n autotaloja. Turvallisilla, Suomen oloihin suunnitelluilla Saabeilla oli edelleen vankka asiakaskuntansa. Liikkeen johdossa aloitti kolmannen sukupolven autokauppias Sakari Aine.
Aine Oy:n 65-vuotisen historian kunniaksi hankittiin vuonna 1988 65 kappaleen erä Saab 900 –autoja, jotka varustettiin sen ajan huippuvarustein. Autot revittiin käsistä parissa kuukaudessa. Yksi näistä yksilöistä palautui vaihdossa autoliikkeeseen ensimmäiseltä omistajaltaan 2013, 25 vuotta myöhemmin!
Suomea koettelevan laman vuoksi autokauppa oli vaikeuksissa 90-luvun alkupuolella koko maassa. Suomen autoliikkeistä yli puolet joutui selvitystilaan, minkä seurauksena puolet autoalan työpaikoista katosi. Helppoa ei ollut Aineellakaan. Uusien autojen kauppa ei käynyt, mutta käytettyjen autojen kaupalla ja kustannuksia pienentämällä Aine Oy selviytyi laman yli. 1990-luvulla edustuksia olivat Saab, japanilaiset Mazda ja Mitsubishi sekä uusina tulokkaina korealainen Hyundai ja USA:n GM
Skodan myynti alkoi Aineella vuonna 1991. Favorit-mallia seurasi Volkswagen –omistukseen siirtymisen jälkeen Felicia ja vuonna 1998 lanseerattu tulevaisuuden huipputuote, Octavia. 2000-luvulle siirryttäessä Aine tuli tunnetuksi Oulun omana Skoda-autotalona. Oulussa Aine Oy muutti Limingantullista uusiin tiloihin Välivainiolle 2003 ja uudelleen Alppilaan 2008, jossa yritys yhä toimii.
Syksyllä 2008 autoalaa koetteli Yhdysvalloista käsin levinnyt finanssikriisi, joka näkyi pahiten vuoden 2009 myynnissä. Finanssikriisin seurauksena monen saabistin pettymykseksi Saab ajautui konkurssiin ja perinteisen ruotsalaisen merkin myynti päättyi myös Aineella lähes 40 vuoden jälkeen. Skodan nousu työsuhdeautojen kärkeen Octavian ja Superbin myötä kuitenkin paikkasi Saabin jättämää aukkoa valikoimassa.
Aine Oy täytti 90 vuotta vuonna 2013. Merkkivuoden kunniaksi järjestettiin muun muassa lasten taidekilpailu ja Pop-Up Aine –tapahtuma, jossa oli esillä Aineen Kuvataidesäätiön kokoelmia. Vuoden 2015 alussa Aine Kemissä aloitettiin Opelin henkilö- ja tavara-autojen myynti. Heti ensimmäisenä toimintavuonna Aine Kemi palkittiin yhtenä kuudesta Suomen parhaasta Opel –jälleenmyyjästä.
Suomen vanhin yhä toiminnassa oleva autoliike täyttää 94 vuotta vuonna 2017. Itsenäisen Suomen täyttäessä sata vuotta on Aineen toiminnassa mukana jo neljännen sukupolven autokauppiaita. Kuusivuotiaaseen Suomeen perustettu perheyritys on koko historiansa ajan pysynyt asiakkailleen ja perinteilleen uskollisena edistäen Pohjois-Suomen liikennettä ja yhä työllistäen kymmeniä työntekijöitä.